Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
De sluis bestaat uit een “afgesloten” gedeelte, de kolk, met aan weerskanten een beweegbare deur of deuren. Door schuiven in de deuren kan er water in of uit gelaten worden. Hierdoor kan het water in de sluis op de juiste hoogte worden gebracht.
Een dam is een dwars door een water gelegen afsluiting, bedoeld om vissen te vangen, water te keren of te beheersen ten behoeve van bijvoorbeeld inpoldering, energieopwekking voor met name de mijnindustrie, of wegenaanleg.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Wanneer u met uw boot in een haven gaat aanleggen, moet u ongeveer rekenen op € 1,00 per meter per nacht, het brug– en sluisgeld bedraagt ongeveer € 2,00 per brug of sluis. De klompjes die u aangereikt krijgt als u door een brug vaart zijn bedoeld om bruggeld in te doen.
Afhankelijk van welke instantie de sluis of brug (ook wel kunstwerken genoemd) beheert moet je een bijdrage betalen. Nog geen 10 jaar geleden moest je bij elke sluis een bijdrage in het 'klompje' doen. Nu zijn veelal de sluizen en bruggen die door de overheid worden beheert gratis.
De uitvinding hiervan wordt toegewezen aan de Chinese ingenieur Chiao Wei-yo, bij zijn werk aan het Grote Kanaal, rond het jaar 1000. Hij plaatste twee flitssluizen op ongeveer 200 meter afstand van elkaar, waarmee de moderne schutsluis was geboren.
Vandaag wordt de grootste sluis ter wereld officieel in gebruik genomen. Zeesluis IJmuiden is met een lengte van 500 meter een imposant bouwwerk. De ontwikkeling is niet over één nacht ijs gegaan, want een sluis wordt gebouwd met het oog op de komende honderd jaar.
In 1324 kreeg Sluis echter zijn huidige naam. De stad heeft haar ontstaan te danken aan het verzanden van het Zwin. Hierdoor werd de rechtstreekse verbinding van de belangrijke handelsstad Brugge met de zee geblokkeerd en werd Sluis de belangrijkste voorhaven van Brugge.
Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
Slaan met de dam
Een dam mag namelijk net zo ver schuiven als hij kan op de schuine lijnen, waar hij op staat. De witte dam in het plaatje mag bijvoorbeeld naar veld 11, 7, 2, 21, 27, 32, 38, 43 en 49. Hij mag dus zowel vooruit als achteruit.
Alleen de sluishoofden worden in een droge bouwkuip gebouwd. Voor het maken van deze droge bouwkuipen, plaatsten we eerst rondom damwanden. Daarna hoogden we de ruimte op met zand en vervolgens brachten we diepwanden aan tot diep in de ondergrond. Vervolgens is de bouwkuip ontgraven en pompten we de kuip droog.
Een sluis of schutsluis zorgt ervoor dat de waterstanden geregeld worden. Een sluis is gemaakt om er voor te zorgen dat je het water tegenhoudt en dat je de waterstanden kan regelen. Het is dus ook een soort bescherming tegen het wilde zeewater als het stormt.
Schutten houdt in dat een schip door middel van een schutsluis tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst.
Nederland telt meer dan 1500 beweegbare bruggen en bijna 2000 sluizen, we hebben ze op deze pagina's opgenomen.
Kosten. Het kunstwerk in IJmuiden kost 848 miljoen euro. Hiervan betaalt de rijksoverheid het overgrote deel, namelijk 574 miljoen. Het resterende deel komt van de gemeente Amsterdam (105 miljoen), de provincie Noord-Holland (58 miljoen) en de Europese Unie (TENT-programma).
Op 10 juni opende de koning van België de grootste sluis ter wereld: de Kieldrechtsluis in Antwerpen. De tweede haven van Europa wil de grootste containerschepen ter wereld blijven ontvangen.
De schutsluis was het resultaat. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Chiao Wei-yo, de ingenieur die in de 10de eeuw aan het Groot-Chinese kanaal systeem werkte. De eerste sluis van deze vorm kwam naar Europa in 1373.
Sluizen zijn onmisbaar voor het functioneren van een kanaal. Ze zorgen ervoor dat het waterniveau behouden blijft door gebruik te maken van 1 of 2 paar sluisdeuren. Omdat hierdoor grote sprongen ontstaan tussen verschillende delen van het kanaal moest er ook een oplossing komen voor de voorbij varende schepen.
10–Overige bruggen en sluizen.
PARKEREN MET DE BUS IN SLUIS
Bussen, autocars of touringcars kunnen gratis parkeren op de busparking achter de Aldi in de Sint Annastraat. Het is tevens ook de in,- en uitstapplaats. Het is niet toegestaan met de bus het centrum van Sluis in te rijden.
Wat is schutten? Schutten is het omhoog en omlaag gaan van de waterstand in een sluis. Wat is een sliptros? Een sliptros maak je maar aan één kant vast op de boot, nadat hij achter de bolder gaat hou je de andere kant los in de hand.