Een voorwielmotor voelt wat minder natuurlijk aan. Vaak slaat de motor met een beetje vertraging aan. Het wiel moet eerst draaien voordat de motor begint te werken. Een voordeel van de voorwielmotor is dat die je goed kan ondersteunen als je zelf weinig kracht hebt.
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Bij de voorwielmotor zit de motor in het voorwiel aan de voorvork bevestigd. Doordat de motor aan de voorkant zit en de accu's aan de achterkant, heeft de fiets een goede gewichtsverdeling. Hierdoor is de fiets goed in balans en in evenwicht en is het gemakkelijk te fietsen.
Dit systeem vind je dan ook vaak in het goedkopere segment, bij fietsen tot € 2000. Voor normaal gebruik en dagelijkse ritjes is een voorwielmotor prima, wil je de heuvels in met je e-bike, dan kun je beter voor een middenmotor kiezen. De middenmotor is krachtiger, omdat deze zijn power beter kwijt kan.
Kun je een E-Bike met voorwielmotor opvoeren? Eigenlijk niet. Er is geen verantwoorde manier om dit te doen. Er zijn ook voor voorwiel motoren spullen te vinden op bijvoorbeeld Ali Express om je fiets harder te laten lopen maar dit is zowel technisch als praktisch geen goed idee.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
De motor van een elektrische fiets gaat normaal gesproken dus langer dan 5 jaar mee.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Zoals we inmiddels weten kost 1000 Wh (1 kWh) zo'n 25 cent. Je laadkosten per dag komen in dit geval neer op zo'n 17 cent per dag. Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo'n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen? dan is de achterwielmotor echt een aanrader.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
En minder krachtig bij tegenwind of wanneer je bergopwaarts fietst. Een heel groot voordeel is de prijs, een e-bike met voorwielmotor is namelijk goedkoper dan eentje met middenmotor of achterwielmotor. Bij een fiets met voorwielmotor is het wel lastiger om het voorwiel te vervangen of een band te plakken.
Overzicht voordelen voorwielmotor:
✓ Motor is klein en past goed in het design van de fiets; ✓ Motor is vaak een stuk stiller dan andere typen motoren; ✓ Voorwielmotor maakt de fiets minder onderhoudsgevoelig; ✓ Een fiets met voorwielmotor fietst licht, ook zonder ondersteuning.
Over de testwinnaar
De Kalkhoff Endeavour 3. B is de overtuigende testwinnaar. De Kalkhoff werd geleverd en getest met een 500 Wh accu en kost dan € 2699. Met een 400 Wh accu kost hetzelfde model € 2499 en zou zelfs dan – met iets kleinere actieradius – de test óók overtuigend winnen.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Doorgaans zie je online een verkoopprijs van € 700 tot € 850. Betaal je een stuk minder voor de fiets omdat de accu niet meer voldoet, dan is het natuurlijk altijd een optie de batterij alsnog nieuw aan te schaffen. Controleer dan wel goed of het model nog leverbaar is.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
De speed pedelec, ook wel high speed e-bike genoemd, kan tot 45 kilometer per uur halen.
Niet harder dan 25 km/uur
Wees gerust. Zolang je een e-bike koopt waarbij de trapondersteuning stopt zodra je harder gaat dan 25 km/uur, hoef je de weg niet op en kun je lekker veilig op het fietspad blijven, dat moet zelfs.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.