Te weinig geld op je rekening? Staat er minder dan 125 euro op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is.
Maar hoeveel brandstof moet er nu eigenlijk minimaal in zitten? Dit verschilt uiteraard per voertuig maar een goede vuistregel is de tank minimaal voor ¼ gevuld te houden. Ons advies is daarbij wel om regelmatig de brandstof te verversen om brandstof veroudering te voorkomen.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Voor sommige automobilisten is die 125 euro niet meer genoeg om de tank vol te krijgen. Ze moeten dan twee keer tanken. Bij de meeste tankstations is de limiet daarom de afgelopen weken verhoogd naar 150 euro en er wordt overlegd over een verhoging naar 200 euro.
Een methode om betaling te garanderen. Bij het bereiken van het limietbedrag slaat de pomp af, maar door de hoge brandstofprijzen gebeurt dat soms al voor de tank vol zit en moeten mensen daarom twee keer tanken. "Vroeger was 125 euro ruim voldoende", zegt Schoenmakers. Inmiddels moet die limiet dus omhoog.
Te weinig geld op je rekening? Staat er minder dan 125 euro op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Als de auto echt niet meer verder kan rijden, heeft u dat snel genoeg door. De motor hapert dan. Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
Het is beleefder om een motorhelm af te zetten bij een bezoek aan een tankstation dan om deze op te houden. Er is wel een verschil tussen het ophouden van verschillende typen helmen. Het ophouden van een integraalhelm wordt vaak als asociaal gezien, omdat je gezicht daarbij niet goed zichtbaar is.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Het probleem dat een tankpistool afslaat tijdens het tanken wordt meestal veroorzaakt door het tankpistool zelf. In het tankpistool zit een uitstroomopening voor de brandstof en een gaatje dat lucht aanzuigt. Als dit verstopt raakt of in eenraking komt met brandstof slaat het pistool af.
Vanaf morgen mag een liter diesel maximaal 1,927 euro kosten. Dat is het hoogste bedrag ooit. Ook de benzineprijzen stijgen opnieuw. Voor benzine 95 betaal je vanaf morgen maximaal 1, 869 euro per liter, voor benzine 98 wordt dat maximaal 1,977 euro per liter.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.