Er is ook een maximumbedrag per dag voor elke kaart die in de Payconiq by Bancontact-app is opgenomen: je kan tot maximum € 2.500 betalen (of € 250 voor betalingen tussen vrienden) en € 500 ontvangen per dag en per kaart.
Schakel je telefoon uit, start opnieuw op en wis de app uit het werkgeheugen van de telefoon (dit werkt op elke smartphone anders). Je kan ook checken of je wel de recentste versie van de app hebt, en of je een stabiele internetverbinding hebt.
Payconiq en Bancontact zijn twee betaalmiddelen. Bancontact ken je vast wel van de betalingen die je doet met je betaalkaart. Payconiq werkt via overschrijving en daarvoor moet je ook je bankrekening ingeven in de app.
De opstart is gratis en er zijn geen abonnementskosten. Je betaalt enkel transactiekosten: 6 cent voor een betaling in de winkel of 20 cent voor een online betaling.
Met Payconiq betaal je contactloos in de winkel, online én onder vrienden zonder betaalkaart, zonder cash en zonder de bankgegevens van de begunstigde. Bovendien heb je geen extra app meer nodig want je kunt Payconiq gewoon in KBC Mobile gebruiken. Geen gedoe meer, betalen is zo gebiept!
Enig nadeel: als je gebruik maakt van de sticker, betaal je dus enkel 6 eurocent per transactie. Laat je de QR-code daarentegen genereren via de betaalterminal, dan betaal je de 'klassiek' transactiekost die voor kaartbetalingen geldt.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.
Waarom moet ik mijn Bancontact-kaart én bankrekening koppelen? De Payconiq by Bancontact-app ondersteunt betalingen via zowel Bancontact (kaartbetalingen) als Payconiq (die werkt met overschrijvingen). Als je beide betaalmiddelen wil gebruiken, moet je dus ook zowel je bankkaart als bankrekening koppelen.
Een betaling met Payconiq volgt dezelfde route als een overschrijving. Afhankelijk van de bank waar u en uw klant zijn aangesloten, kan de betaling meteen of pas de dag nadien binnenkomen.
Zeker. De Payconiq by Bancontact-app voldoet aan de strengste beveiligingsnormen. Net als bij een bankkaart bent u beschermd tegen misbruik door transactielimieten en door gebruik te maken van een pincode van vier cijfers.
Mobiel betalen is veilig …
Laat uw klanten mobiel betalen in de winkel met de Payconiq by Bancontact-app. De klant scant een QR-code met zijn/haar smartphone en bevestigt met een pincode op zijn eigen scherm. Hij/zij moet dus nooit een betaalterminal aanraken.
Het is een heel eenvoudige en flexibele betaaloplossing. De sticker is bruikbaar op elke locatie en zonder extra investeringen. De transactiekost bedraagt 6 cent per ontvangen transactie, Payconiq rekent geen activeringskosten aan.
Naast het koppelen van je Bancontact-kaart aan de Payconiq by Bancontact-app, kunnen klanten van volgende banken kunnen vandaag ook hun bankrekening koppelen aan de app: Argenta, AXA, Banx, Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC Banque, Crelan, KBC Bank (inclusief KBC Brussels), Hello bank!, ING, Fintro en vdk bank.
Bij een online betaling (zoals bij Bancontact of iDEAL) krijgt de ontvanger binnen een paar seconden bevestiging van jouw betaling. Bij een overschrijving kan het nog steeds tot 3 werkdagen duren voor jouw betaling is ontvangen en dus kan bevestigd worden.
Heb ik een internetverbinding nodig om een ticket aan te kopen? Ja, de aankoop van een ticket is enkel mogelijk als je met het internet verbonden bent.
Ik raad je aan om eerst en vooral je toestel even volledig uit en terug aan te zetten. Als het nadien nog steeds niet lukt om je rekening aan Payconiq by Bancontact te koppelen, dan kan je best even die app verwijderen en opnieuw installeren.
Kan ik meer dan één bankrekening aan de Payconiq by Bancontact-app koppelen? Nee, het is niet mogelijk om verschillende bankrekeningen (IBAN-nummers) aan de Payconiq by Bancontact-app te koppelen.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Enkele duizenden Belgen hebben een bedrag van hun bankrekening zien verdwijnen dat ze niet uitgegeven hadden. De oorzaak is een fout bij Atos Worldline, het vroegere Banksys. Dat schrijft de krant De Tijd. Atos Worldline, dat het Belgische betaalverkeer regelt, geeft de fout toe.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
De app werkt in een aantal winkels en webshops, maar niet overal, en voor onderlinge betalingen. In België en Luxemburg blijft de app wel in de lucht. Daar wordt de app ook meer gebruikt.
Ontdek in enkele stappen hoe je mobiel kan betalen met Payconiq, de Belgische betaalapp. Lees hoe Payconiq werkt, hoe je je registreert en hoe je betaalt in de winkel. Aan de kassa haal je voortaan niet enkel je portefeuille boven, maar ook je smartphone.
Wat gebeurt er met de Payconiq by Bancontact-app? De Payconiq by Bancontact-app werkt volledig onafhankelijk van de simkaart in het toestel. Zolang jouw mobiele telefoonnummer niet verandert, heeft het vervangen van je simkaart dus geen invloed op het gebruik van de app.