Een nooddeur is bij definitie een deur die enkel en alleen gebruikt mag worden om een gebouw uit te vluchten. Deze deur is doorgaans een geluidswerende en brandwerende enkelvleugelige deur die naar buiten toe opendraait. De nooddeur mag geen schuifdeur zijn. Een nooddeur kan uit staal of aluminium vervaardigd worden.
De Europese normen voor nood- en paniekdeuren eisen dat de sluiting in een soepele doorgaande beweging binnen een seconde te openen is. Sleutelkastjes zijn niet toegestaan. Om ongewenst gebruik van nood- en vluchtdeuren te voorkomen is lange tijd het rode sleutelkastje met breekglas toegepast.
Het pictogram nooduitgang behoort tot de categorie reddings- en hulpsignalen. Je kan het herkennen aan de witte pijl op een groene achtergrond, de pijl vaak vergezeld van een vluchtend mannetje, een witte rechthoek of vierkant.
Een nooddeur zal onder alle omstandigheden van binnenuit snel en zonder sleutel moeten kunnen worden geopend, bijvoorbeeld door middel van een zogenoemde ' panieksluiting', terwijl deze deur normaliter niet van buitenaf is te openen.
Met een nooduitgang bord geeft u aan welke richting men op moet in geval van nood. Deze borden zijn inclusief verlichting. Dat betekent dat ook 's nachts of bij stroomuitval duidelijk is waar de nooduitgang zich bevindt. Elk bord beschikt over LEDs als bron voor de lichtopbrengst.
De norm EN 16034 stelt een uniforme regelgeving binnen de EU. Daarom is sinds 2019 een CE-markering op branddeuren verplicht. Deze geeft een indicatie hoe lang een deur vlamdicht is en isolerend werkt. In Nederland dient een branddeur minimaal 60 min vlamdicht te zijn.
Een nooduitgang in een gebouw of andere constructie is een speciale uitgang die wordt gebruikt tijdens noodsituaties zoals brand . Het gecombineerde gebruik van normale en nooduitgangen zorgt voor snellere evacuatie, en nooduitgangen bieden alternatieve manieren van evacuatie als normale uitgangen niet toegankelijk zijn.
Nooddeur moet zonder sleutel te openen zijn
De deur opent gemakkelijk door de stang in één beweging naar beneden te drukken. De deur is alleen van binnenuit te openen.
De ARBO heeft dit duidelijk omschreven. Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen.
Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Hierdoor kunnen ook personen die minder bekend zijn in het gebouw bij aan calamiteit snel de (juiste) uitgang van het gebouw bereiken. Vluchtrouteaanduiding is te herkennen aan een, al dan niet verlicht, groen pictogram met een pijl en een lopend mannetje.
Er zijn uitzonderlijke omstandigheden met betrekking tot beveiligde faciliteiten. Echter, zelfs in deze omstandigheden is het duidelijk dat nooduitgangen alleen op slot kunnen als er toezichthoudend personeel continu in dienst is , met een duidelijk evacuatieplan om bewoners veilig te verwijderen tijdens een noodgeval.
Een branddeur bevindt zich meestal aan de buitenkant van een gebouw en markeert de laatste deur van een vluchtroute . Branddeuren bevinden zich daarentegen meestal intern, zoals in trappenhuizen of tussen kamers.
De prijs van een gepantserde deur voor een huis of appartement loopt uiteen van gemiddeld € 1.500 tot € 5.000, afhankelijk van factoren zoals materialen, constructie, installatiekosten en extra opties zoals meerpuntssloten en maatwerk.
Sinds 2005 staat in het Bouwbesluit de volgende definitie voor een nooddeur: een deur die uitsluitend is bestemd om het bouwwerk te ontvluchten. Een dergelijke deur mag niet als schuifdeur worden uitgevoerd. Wel mag hij over een trottoir draaien.
Zie je de scharnieren, dan heb je te maken met een toedraaiende deur: een deur die bij het openen jouw kant op komt. Dit is de favoriete deur van galante mensen die de deur voor een ander willen openen. Zie je geen scharnieren, dan sta je voor een afdraaiende deur.
Het aantal nooduitgangen van een vliegtuig hangt af van de grootte van het vliegtuig. Zo hebben vliegtuigen 2-16 nooduitgangen.
Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
Een brandtrap bestaat uit een aantal horizontale platforms, één op elke verdieping van een gebouw, met ladders of trappen die ze met elkaar verbinden . Het platform en de trappen bestaan meestal uit open stalen roosters, om de ophoping van ijs, sneeuw en bladeren te voorkomen.
Een vluchtroute kan ook niet via een raam lopen. Er zijn verschillende vluchtroutes: Beschermde vluchtroute (nieuwbouw): buiten een subbrandcompartiment gelegen gedeelte van een vluchtroute die alleen voert door een verkeersruimte.
Waar zijn nooduitgang bordjes verplicht. In elk gebouw zijn nooduitgang bordjes verplicht, zij dienen aanwezig te zijn boven nooduitgangen in de gevel en binnendeuren in de vluchtroute.
-Een brandwerende deur moet altijd zelfsluitend zijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een deurdranger gebruiken. -Je kunt de deuren enkele millimeters armschaven. Doe dit niet als er sprake is van een opschuimende rand waar je wilt armschaven.
Drempelwaarden zijn doorgaans niet vereist volgens de codes en normen voor branddeurconstructies , hoewel ze wel nodig kunnen zijn wanneer er brandbare vloerbedekkingen worden gebruikt, afhankelijk van de kritische stralingsstroom en de classificatie van de branddeurconstructie.
Binnen een bepaalde tijd mag de brand niet buiten het compartiment treden. Als dit wel het geval is, is het compartiment officieel niet brandveilig genoeg. Het brandwerende doorvoeringen bouwbesluit maakt hierbij onderscheid tussen 30 minuten weerstand tegen branddoorslag en 60 minuten weerstand tegen branddoorslag.