Op Schiphol kan je ook het grootste passagiersvliegtuig ter wereld twee keer per dag spotten. Dit is de Airbus A380, waar maar liefst 516 passagiers in passen!
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.
In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Afhankelijk van de stoelindeling passen er 301 tot 440 passagiers in het toestel. De directe concurrent van de Boeing 777-200 is de Airbus A330-300.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Het JetOneX-vrachttoestel toen het nog een KLM-747 was
KLM zou tot in 2021 met de 747's blijven vliegen, maar nam aan het begin van de coronacrisis versneld afscheid van de vliegtuigen om kosten te besparen.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa. fanpage.
Het is een lange afstand tussen New York City en Mumbai, maar Etihad, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft een manier bedacht om het een comfortabele reis te maken - voor diegenen die $ 38.000 (Rs 25 miljoen) willen betalen voor een enkeltje , in ieder geval.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.