Volgens de statistieken is Facebook – ondanks alles – nog steeds het populairste en grootste online platform ter wereld. Online platforms draaien eigenlijk allemaal om hetzelfde: om interactie. Wat je deelt, op welke manier je dat doet en wat het beste voor je werkt hangt sterk af van het platform waar je zit.
Shopify biedt de mogelijkheid om zowel online als offline te verkopen en ook zijn er veel apps beschikbaar die je aan je webshop kan toevoegen. Shopify is daarom het beste webshop platform voor retailers die snel een webshop willen openen zonder daar al te veel technische kennis bij nodig te hebben.
Bol.com is met een consumentenomzet van 2,17 miljard euro verreweg de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue is net als vorig jaar tweede, Albert Heijn staat wederom derde. Bol.com loopt uit dankzij de externe verkopers op het platform.
Wix – Biedt de beste variëteit aan online winkel templates met een eenvoudig te gebruiken productmanagementsysteem. Squarespace – Een geweldige oplossing voor creatievelingen die hun werk online willen verkopen. BigCommerce – Beste voor grote online retailers met honderden of duizenden producten.
De populairste plugin voor het maken van een WordPress-webwinkel is WooCommerce. WooCommerce is gratis vanuit het dashboard te installeren. Zonder te betalen kun je er gemakkelijk een simpele webshop mee opzetten.
Bol.com had in 2020 een omzet van 3,3 miljard euro en verkocht voor bijna twee miljard euro meer dan Coolblue (omzet: 1,4 miljard euro). Albert Heijn is daarentegen met een inhaalslag bezig om het bedrijf van Pieter Zwart van de tweede plek te stoten. Het supermarktconcern draaide in 2020 een omzet van 1,2 miljard.
Hiermee is Amazon.com het grootste internetbedrijf ter wereld en heeft het van oprichter Jeff Bezos de rijkste man ter wereld gemaakt.
,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.
Door jouw producten in de webshop van Bol.com te plaatsen, spreek je direct een onwijs breed publiek aan. De kans is hierdoor groot dat je meer en meer naamsbekendheid weet te creëren én dat je meer verkopen weet te realiseren. Hierdoor groeit jouw omzet, groeit jouw winst en groeit dus ook jouw onderneming.
Je kunt eigenlijk best zelf raden waarom Bol geen fysieke winkels heeft. Het assortiment is namelijk al zo groot geworden, dat je je nauwelijks kunt voorstellen hoe je dit dan in een winkel gaat verkopen. Bij de V&D kreeg je immers bijna hetzelfde aanbod en die bestaat nu ook niet meer.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Als je je een standaard WooCommerce webwinkel laat maken door een zzp'er of een klein webdesignbureau, kost je dit minimaal zo'n 2500 euro. Bij middelgrote webdesignbureaus ligt de prijs voor een standaard WooCommerce webwinkel veelal tussen de €5000 tot €12.000, maar daarvoor krijg je meer maatwerk en expertise.
Ga je zelf aan de slag met een WordPress website, dan ben je voor een paar tientjes klaar. Wanneer je een WordPress website laten maken door een ZZP'er tussen de 500 en 2.000 euro. Laat je een website maken door een webdesignbureau kost het je, afhankelijk van al je maatwerk tussen de 2.000 en 6.000 euro.
WooCommerce is een webshop plugin voor WordPress. WooCommerce begon als een simpele plugin, maar is uitgegroeid tot een enorme community en veel meer dan alleen een enkele plugin. WooCommerce is één van de meest populaire webshop systemen en wereldwijd miljoenen keren gedownload.
Bol.com is in handen van mediaconcern Bertelsmann.
Supermarktconcern Ahold koopt online boekenverkoper Bol.com. Private equityfondsen Cyrte en NPM Capital doen afstand van hun belang voor 350 miljoen euro. Mede-oprichter en -eigenaar Daniël Ropers is intussen blij dat hij zijn aandelen kwijt raakt. Ahold maakte de overname maandagochtend bekend.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
Maar goed, om je een richtlijn te geven: bij dropshippen mag je denken aan marges van rond de 40%. Dus als jij een product verkoopt voor 500 euro en je hoeft maar 300 euro te betalen aan de leverancier, dan hou je toch leuk 200 euro op een verkoop over.