En dat kan aardig aantikken als je je realiseert dat een conventioneel gebouw in onze bouwcultuur al gauw 1500 kg/m2 vloeroppervlak weegt en dat Slimbouwen-voorbeelden zich bewegen in de range 600-750 kg/m2. Het kan nog lichter, want er zijn ook gebouwen van ca. 250-300 kg/m2 .
Hoe verhoudt een houten woning zich tot een traditionele woning als we kijken naar gewicht? Een massief houten huis weegt ongeveer een derde van een traditionele bakstenen woning. De funderingen kunnen daardoor een eenvoudigere uitvoering krijgen.
De prijzen van het metselen van muren worden meestal per m2 berekend. Zo rekenen de meeste metselaars vaak per 1000 stenen een gemiddelde prijs van 300 euro exclusief het aanbrengen van de voegen inclusief het cement.
Hoe blijft de woning drijven? Een drijvende woning is een woonhuis gebouwd op een drijflichaam. Dit drijflichaam kan bestaan uit een drijvende betonbak of schuimlichamen afgedekt met beton, kunststof of staal.
Ondanks de toepassing van lichtere materialen neemt het gemiddelde gewicht van personenauto's nog steeds toe, grotendeels door veiligheidsvoorzieningen zoals kooiconstructies en airbags. Ruim 2 miljoen auto's waren zwaarder dan 1 250 kg, een verdubbeling ten opzichte van 2000.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
De banden hebben een aandeel in deze stijging: de voorwielen zijn per stuk 2,5 kg zwaarder, de achterwielen 3 kg per stuk. De totale schade? 11 kg. Ook is het managen van de temperatuur lastiger dan eerst door de introductie van wieldoppen, welke koeling vermoeilijken.
Als men zo'n drijvend huis heeft gekocht voor een prijs van rond de 500.000 Euro, willen koper en financier wel duidelijkheid over hun rechtspositie.
Op het water
"De woningen worden op waterkavels geplaatst. Elke woning ligt op een eigen waterkavel, met eigen ligplaats voor een bootje." Volgens Bekker zijn het absoluut geen woonboten, maar 'drijvende woningen'. Dit is de tweede keer dat de woningen over het water worden vervoerd.
Reken dan op bouwkosten van € 3000,- per vierkante meter en je hebt een denkrichting voor de bouwkosten van een nieuwe ark. Let op: de ark wordt ergens op een werf gebouwd en moet daarna nog versleept worden. Reken dan op gemiddeld € 3000,- tot € 5000,- sleepkosten, afhankelijk van de route.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Een woonboot kan ook een redelijke waardevastheid bezitten, mits de woonboot goed onderhouden wordt. Het is doorgaans ook mogelijk om een hypotheek voor de aankoop van een woonboot te krijgen. Er worden daar door de verschillende banken wel strenge eisen aan gesteld.
Ondanks de compacte vorm zijn ze voorzien van sanitair en de mogelijkheid om te koken. De bak waarop ze drijven kan van allerlei materialen zijn gemaakt, bijvoorbeeld van aluminium als catamaran of van kunststof voor drijvers zodat er ook mee gevaren kan worden.
Wat kost een woonboot? De kosten van een woonboot zijn afhankelijk van het type woonboot, de locatie, het uitzicht, de directe omgeving en het woonoppervlak. De prijzen van woonarken beginnen vanaf ongeveer €138.000; bij woonboten moet je denken aan minimaal € 250.000.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De 6,. 2 liter V8 in deze AMG levert 631 pk. Hiermee sprint de auto van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,6 seconden.
Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze 'm uit de auto smijten.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.