Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Met een SWOT zet je de kansen en bedreigingen uit de omgeving en sterke en zwakke punten van een organisatie systematisch tegen elkaar af en analyseer je deze. Zo mis je zo weinig mogelijk mogelijkheden om kansen te benutten, optimaal met bedreigingen om te gaan, sterktes beter in te zetten en zwaktes te omzeilen.
Een sterkte zwakte analyse wordt ook wel eens een persoonlijke SWOT analyse genoemd. Door je eigen sterke en zwakke punten eens goed onder de loep te nemen krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf zou kunnen verbeteren. Of waar je nu echt wilt werken en goed tot je recht zou komen.
Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en Threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Een handige methode om uw organisatie te leren kennen en te kijken waar uw organisatie staat en naartoe moet, is de SWOT-analyse. De vier letters staan voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Oftewel: wat zijn de sterke en zwakke kanten van uw organisatie, en welke kansen en bedreigingen zijn er?
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Wees flexibel in je gedrag
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg er dus ook voor dat je jouw succes op meerdere manieren kunt bereiken. Als een bepaalde manier niet leidt tot succes doe dan wat anders. Dit vraagt ook doorzettingsvermogen; leer om te gaan met tegenslagen.
wat is een persoonlijke swot-analyse? Een persoonlijke SWOT-analyse is een manier waarop je je persoonlijke sterktes, zwaktes, kansen en valkuilen voor jezelf in kaart kunt brengen. Je kijkt waar de kansen liggen in je loopbaan en hoe je die met beide handen aanpakt.
Situatieanalyse maken
Begin met het maken van de situatieanalyse. Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
Typerend voor een valkuil is: Het gaat altijd over soms (soms of regelmatig stap je in je valkuil) Wat je als zwak ervaart van jezelf (als minpunt) Wat je bij jezelf door de vingers ziet, waar je aan voorbij zou kunnen gaan of waar je de neiging hebt om het goed te praten.
De eerste S van SWOT staat voor Strengths (sterktes). Hierin ga de sterke punten van het bedrijf, product of dienst benoemen. Belangrijk is om te onthouden dat dit de interne sterktes zijn. Je gaat dus kijken waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrenten.
Open je Word-document, ga naar je Invoegtoepassingen en selecteer Lucidchart in het tabblad Invoegen. 4. Selecteer je SWOT-analyse uit de lijst met documenten om deze in te voegen in je Word-document.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Deze methode is in de jaren 1960/ 1970 mede ontwikkeld door Albert Humphrey, op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
Je kunt het model handig toepassen als: een bedrijf niet precies weet wat zijn klanten verwachten; een bedrijf merkt dat klanten ontevreden zijn, maar niet weet waarom; een bedrijf zijn dienstverlening beter wil afstemmen op de klant.
Het uitvoeren van organisatieanalyses is van groot belang, omdat het helpt de sterke en zwakke punten van een bedrijf te identificeren. Eenmaal geïdentificeerd, kan er vervolgens gepaste actie worden ondernomen om problemen op te lossen of te voorkomen.
Bij het analyseren van de micro-omgeving neem je alle activiteiten en middelen binnen de afdelingen onder de loep waarop de organisatie invloed kan uitoefenen en die beheersbaar zijn. Je focust je hierbij voornamelijk op de sterkten en zwakten.
Bepaal de aanleiding voor doelgroepanalyse
Je gaat net starten en wilt je doelgroep leren kennen. Je wilt weten waarom klanten minder vaak bij jou kopen. Je wilt je productaanbod verscherpen of uitbreiden. Je wilt weten of klanten tevreden zijn over je dienst of product.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.