HR is de afkorting van Human Resources, ook wel personeelszaken of P&O (Personeel & Organisatie) genoemd. HR omvat dus alles wat te maken heeft met (de zorg voor je) personeel. Denk aan het werven, selecteren, inwerken, belonen, beoordelen en opleiden van personeel.
Wat is HRM (Human Resource Management)? HRM is de afkorting van het Engelse begrip Human Resource Management en kan in het Nederlands vertaald worden als 'personeelsbeleid', 'personeelsmanagement' of 'personeelszaken'. De kern van HRM, zoals de vertaling misschien al prijsgeeft, is dan ook de mens binnen het bedrijf.
Aan de HR afdeling de taak om problemen en behoeftes van de organisatie te herkennen en daar oplossingen voor te bedenken. Zo moet deze afdeling ervoor zorgen dat medewerkers gelukkig en vitaal zijn en op de juiste plek zitten waar zij optimaal kunnen presteren.
Een goede hr-adviseur is sociaal vaardig, heeft kennis van zaken, is analytisch en is in staat om individuen en teams te overtuigen. In dit artikel lees je over welke eigenschappen en over welke belangrijke vaardigheden een hr-adviseur moet beschikken.
Door HR de tools in handen te geven om het werk meetbaar én zichtbaar te maken, ontstaat er erkenning.Dit zorgt niet alleen voor waardering vanuit de directie, maar ook vanuit werknemers. Dat laatste is vaak van échte meerwaarde voor HR-professionals, die als geen ander hart hebben voor werknemers.
HRM staat voor “Human Resources Management” en verwijst naar de processen en activiteiten die worden uitgevoerd door de HR-afdeling. In andere woorden, HRM is de algemene term voor het beheren van de arbeidskrachten, terwijl HR de afdeling of het team is dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van die activiteiten.
Het uitvoeren van het personeelsmanagement om de ontwikkeling en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Het ontwikkelen van resource planning-strategieën om de personeelsbehoeften effectief te managen. Het implementeren van het kennismanagement om de vaardigheden en expertise binnen de organisatie te optimaliseren.
Een korte definitie van 'hard skills' zou kunnen zijn: functiegerelateerde kennis en vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan behaalde diploma's, taalvaardigheden, kennis van bepaalde software, copywriting of data-analyse.
De rol van HR bij het bieden van ondersteuning en oplossingen voor medewerkers is om een vertrouwelijke en neutrale bron te zijn.
HR helpt je mensen – en je bedrijf – groeien.
Door de groei en ontwikkeling van je mensen te stimuleren, investeer je in de groei en ontwikkeling van je organisatie. Officieel is dat een taak voor de leidinggevende, maar veel leidinggevenden hebben coaching en advies van HR hierbij nodig.
Het personeelsdossier dient als naslagwerk voor mogelijk volgende leidinggevenden die de taken van de voorganger overnemen, zonder dat er (al te veel) kennis verloren gaat. En aanvullende afspraken worden natuurlijk ook schriftelijk vastgelegd zodat hier geen discussie over kan ontstaan.
Om hr-adviseur te worden, heb je minimaal een bachelordiploma in human resources of een gerelateerd vakgebied nodig. Veel hr-adviseurs hebben ook een masterdiploma in human resource management (HRM) of een aanverwant vakgebied. Sommige hr-adviseurs hebben zelfs een doctoraat in HRM of een gerelateerd vakgebied.
Wees duidelijk en specifiek: Wanneer je de medewerker confronteert, wees dan duidelijk en specifiek over het gedrag in kwestie. Vermijd aannames of generalisaties over hun bedoelingen. Concentreer je in plaats daarvan op de specifieke acties of woorden die problematisch waren.
HR is geen officiële gesprekspartner van de OR, maar ze leveren inhoudelijke deskundigheid.Dat kan de OR goed gebruiken.
Dominante thema's van HRM zijn bijna altijd te herleiden tot vraagstukken zoals; productiviteit, loonkosten, capaciteit, kwaliteit en behoud.
Maar wat is het verschil tussen hard skills vs soft skills? Hard skills zijn meetbaar, functioneel of technisch en horen vaak bij een specifieke functie of taak.Soft skills heb je nodig om je taken goed uit te voeren en een prettige collega te zijn.
Er zijn vele beschrijvingen van skills: Vaardigheden die je nodig hebt om een prestatie te leveren. Een vaardigheid die geleerd wordt door training.
Om aan de slag te gaan als hr-medewerker heb je minimaal een hbo-diploma nodig. De studie Human Resource Management (HRM) sluit daar perfect op aan. Ook met een studie Toegepaste Psychologie of Bestuurskunde kan je aan de slag met de juiste werkervaring.