Helpend gesprek Samen zoeken naar oplossing op gebied van emotionele aard. Probleemoplossend gesprek Samen zoeken naar oplossing op gebied van praktische aard.
Wat is een helpend gesprek? Je helpt een cliënt door het vaststellen van het probleem en daarbij een advies te geven.
Het kan gaan om een bepaald type vraagstelling of juist de non-verbale communicatie. Zoals een stilte die je wat langer laat vallen. Je kan diverse technieken inzetten om een probleem scherper te krijgen, om een doel te behalen, om eigenaarschap te creëren of simpelweg om iemand beter te leren kennen.
Counseling in een helpend gesprek
Counseling is een speciale manier van gespreksvoering. Met een counselend gesprek stimuleer je iemand om zichzelf te ontwikkelen; om aan wensen en verlangens te werken die centraal staan in je leef-, leer- of werkomgeving. Counseling heeft veel verwantschap met therapeutisch werken.
Een informatief gesprek kan gebruikt worden om informatie te geven en om informatie te krijgen.
Deel 3, Gespreksvormen en verpleegkundige methodieken, bevat een diverse inhoud: gegevens verzamelen en diagnostiek, motiverende gesprekstechnieken, het familiegesprek, slecht nieuws brengen en het 'zorgen delen'-gesprek.
Die technieken helpen bijvoorbeeld om je boodschap helder over te brengen, de ander zich gehoord te laten voelen en om waar mogelijk anderen te overtuigen. Voorbeelden van gespreksvaardigheden zijn luisteren, constructieve feedback geven en omgaan met weerstand.
Het begeleidingsgesprek is een regelmatig terugkerend gesprek, waarbij een praktijklector en een student het functioneren van de laatste bespreken. Zo komen ze tot verbetering van dat functioneren en bevorderen zo de leermogelijkheden van de student.
Het doel van een gesprek kan bijvoorbeeld informeren zijn. Wanneer het doel van een gesprek informeren is, probeer je iemand informatie te geven of probeer je informatie van iemand te krijgen. Bij opdracht zie je een interview. Dit is een voorbeeld van een informatief gesprek.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Gespreksdoelen kun je onderverdelen in: Kennisdoelen (wat wil je dat de cliënt weet) Gedragsdoelen (wat wil je dat de cliënt in het vervolg doet) Houdingsdoelen (je wilt dat de cliënt positief tegenover dit onderwerp staat/ positieve attitude)
Miller en Rollnick (2002) menen dat motiverende gespreksvoering gebaseerd is op de volgende principes: empathie uitdrukken, ontwikkelen van discrepantie, vermijden van discussie, omgaan met weerstand en self-efficacy ondersteunen.
Schrijf niets op, onthoud alleen de kernwoorden. Maar bovenal: bedenk zelf ook welke vragen voor jou belangrijk zijn. Want een belangrijk gesprek wordt pas goed als beide gesprekspartners inbreng hebben. Door te vragen én met volle aandacht te luisteren.
Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
Door naar de structuur te kijken ga je sneller snappen wat er gebeurt in een gesprek en waarom. Zo wordt je invloed om een gesprek te veranderen én effectief te maken groter. Teams die met dit model leren werken worden productiever in hun overleggen omdat ze weten welke structuur hen helpt om resultaten te behalen.
2. Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.
de duur. Hoelang het gesprek duurt is niet met zekerheid te zeggen. De duur van het gesprek hangt af van de onderwerpen die gesprekspartners inbrengen. Wanneer het goede gesprek wordt ingepland, kan er beter een of anderhalf uur worden ingepland zodat er geen haast ontstaat.
Het Zorggesprek heeft als doel medewerkers te ontzorgen en te helpen om fit en inzetbaar te blijven. Het past uitstekend in de Wet Verbetering Poortwachter. In tegenstelling tot preventieve gesprekken is er (nog) geen hulpverlening nodig. Een duwtje in de goede richting is voldoende.