De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.
BPM staat voor Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen. BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot.
Als je in Nederland een nieuwe auto koopt dan zit er 2 soorten belasting op, de BTW en de BPM. BPM is de belasting van personenauto's en motorrijwielen en is gebaseerd op CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs. De BTW is het standaardtarief van 21%.
Het bpm-bedrag is veel te laag
Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
BPM vrijstelling vervalt in stappen
De BPM vrijstelling wordt vanaf 2024 in 3 stappen verlaagd naar 0 in 2026. In 2026 bestaat de vrijstelling dus niet meer. Afhankelijk van de catalogusprijs betekent dit dat bestelauto's voor ondernemers vele duizenden euro's meer gaan kosten.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm.
Als u uw bestelauto laat registreren in het Nederlandse kentekenregister, dan moet u aangifte bpm doen en bpm betalen. In de volgende gevallen hoeft u voor uw bestelauto geen bpm te betalen: De bestelauto is ouder dan 5 jaar. U gebruikt de bestelauto als ondernemer.
Elektrische auto: geen bpm
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
De duur van de leaseperiode
Anders gezegd: door de totale kosten te delen door het aantal maanden dat je leasecontract loopt, weet je hoeveel je moet betalen. Heb jij een leasecontract afgesloten voor 48 maanden en moet je in totaal €20.000 betalen, dan betaal je maandelijks dus (€20.000/48) €416,67.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
Tegenwoordig staan er geen bpm-bedragen meer op de kentekenkaart. Toets het kenteken in bijvoorbeeld via de kentekentool van het RDW en u ziet dat het bruto bpm-bedrag lager is geworden in verhouding tot een origineel en vergelijkbaar Nederlands voertuig.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.