blauwe streep geeft aan waar de coupé eersteklas is. blijven staan. '
De omroepberichten en de lichtkranten houden u op de hoogte van de stand van zaken op het spoor. Op kleinere stations kunt u de informatiezuilen met blauwe knop raadplegen.
De deuren kunnen geopend worden als de groene lampjes rond de knop branden. Even kort indrukken is voldoende. Drukken als de lampjes niet branden heeft geen zin, dan gebeurt er niets.
Hoe werkt wifi in de trein? Reis je met een trein voorzien van draadloos internet, ga dan op je laptop of telefoon naar 'Verbindingen'.Daarna kies je voor 'Wifi in de trein' en ben je binnen een paar seconden verbonden.
Treinenradar.nl
De site van Treinenradar heeft ook een real-time landkaart waarop je iedere trein in Nederland ziet rijden. Je ziet ook hoe hard hij op dat moment rijdt en wat voor soort trein het is. Megahandig!
Uw rijtuignummer staat op uw ticket vermeld. Het kan voorkomen dat de trein in omgekeerde rijtuigvolgorde het station binnenrijdt. Wij informeren u dan via een omroepbericht.
Dat komt omdat je bij het springen een enorme luchtweerstand ondervindt. Zolang je met je voeten gewoon op het dak staat, is er geen probleem, al zal je wel voelen dat je je schuin voorover moet bukken om de luchtweerstand te compenseren.
Waarom verbinden vaak niet lukt als het er wél is, geen idee maar als de schermen in de trein geen actuele reisinformatie tonen (dus alleen maar een foto van een trein in een bollenveld of op een brug) dan zal internet het ook niet doen. Via o.a. Twitter kan je dan het treinstel melden voor een reset.
#5 De definitie van een stiltecoupé
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.
Je telefoon of laptop opladen tijdens een treinreis; over zes jaar is het mogelijk. Staatssecretaris Mansveld heeft met de NS afgesproken dat alle eerste- en tweedeklascoupés van nieuwe intercity's en sprinters vanaf 2021 stopcontacten krijgen.
Flipperen werkt alleen bij een dichtgevallen of dichtgewaaide deur. De deur is dan niet op slot. Met een een flipperkaart of bankpas schuif je op en neer in de sleuf van de deur, net boven de grendel.Op een gegeven moment schuif je de grendel terug in de deur en kan de deur open.
Pak een pasje uit uw portemonnee. Spaarkaarten zijn vaak soepeler dan pinpassen of creditcards dus gebruik bij voorkeur spaarkaarten. Duw deze ter hoogte van de dagschoot tussen de deur en het kozijn.Duw nu de dagschoot naar binnen en open de deur.
Waarom de treinen geel werden
Ooit waren de treinen groen, blauw of rood. Begin 1968 werd een nieuwe gele huisstijl geïntroduceerd. Het doel was om de in die tijd nogal grauwe stations wat op te vrolijken. De treinstellen 431-438 (Plan V) werden door fabrikant Werkspoor in het geel afgeleverd.
Treinkaartje kopen bij het loket
Op veel grotere stations zijn nog steeds loketten aanwezig, al heten deze tegenwoordig Tickets & Service-balie, of op sommige stations OV-shop. NS-medewerkers helpen je met het kopen van een kaartje, en je kunt hier betalen met contant geld of met pin.
Bij opvangen moet dit afvalwater afgegeven worden op stations of onderhoudsplaatsen. Bij zuivering in de trein wordt het gezuiverde afvalwater geloosd en blijft een slibfractie over die uiteindelijk ook moet worden afgevoerd.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
De kans dat je een boete krijgt als je lawaai maakt of praat in de stiltecoupé is klein. Het is echter mogelijk om een boete te krijgen voor “zodanig geluid voort te brengen dat anderen daarvan hinder ondervinden” en daar staat een bedrag van € 140,- voor.
Een openbaar wifi-netwerk gebruiken van bijvoorbeeld een café, hotel, camping, vliegveld, trein of bus is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Zodra je inlogt op een openbaar wifi-netwerk, kan een hacker toegang krijgen tot je apparaat en daardoor tot je persoonlijke en belangrijke gegevens.
Minder bekend is dat 'wifi in de trein' - zoals de netwerken in alle NS-treinen heten - fundamenteel onveilig is. Dáár kun je wel op rekenen. Dat wil zeggen: de netwerken die de NS in zijn treinen gebruikt, zijn nooit versleuteld.
NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op het woordje 'maximaal': De kwaliteit kan minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Want spoorlijnen lopen ook door gebieden met slecht internetbereik.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
"Meestal is het de conducteur die gaat kijken of het slachtoffer misschien nog leeft. De machinist blijft op de bok.Er is een koffer met afdekzeil en blauwe handschoentjes in de trein.Daarmee worden resten en lichaamsdelen afgedekt.
Jaarlijks zijn er op het spoor tussen de 200 en 250 aanrijdingen met een persoon. Soms zijn er zelfs vier op een ochtend, zoals gisteren. Een deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. Zo hadden vorig jaar 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop, blijkt uit gegevens van ProRail.