Gebruik je te grof papier, dan vallen de mooie details in je tekening weg. Het ideale tekenpapier voor kleurpotloden en schetsen heeft een fijne of gemiddelde textuur. Onze favoriet is het Canson Illustration papier. Het is lekker dik, ideaal voor gelaagde tekeningen met mooie kleurpotloden.
Je kan tekenpapier gebruiken voor droge media, zoals grafiet, houtskool, conté, pastelpotloden en kleurpotloden. Voor het werken met pastel- en kleurpotloden bevelen wij uitsluitend tekenpapier aan i.p.v. schetspapier. Je krijgt met tekenpapier diepere kleuren dankzij de diepere korrel van tekenpapier.
Voor het maken van schetsen met zachte potloden (B-potloden) of houtskool kun je volstaan met 120 grams papier. Voor het werken met harde potloden (H-potloden), grafiet stiften en oostindische-inkt gebruik je 170 grams papier.
Voor het maken van een realistische tekening heeft u een uitgebreide set kwalitatieve kleurpotloden nodig. Professionele tekenaars geven vaak de voorkeur aan Polychromos-potloden van Faber-Castell. De potloodstift is gemaakt op oliebasis, waardoor de vulling stevig is en u gemakkelijk een scherpe punt slijpt.
Het mooiste aquarelpapier is 100% katoen. Dit is ook gelijk het duurste soort. Een goede kwaliteit papier heeft een goede zijde en een foute. Op de goede zijde is een laag lijmwater aangebracht.
kun je beter dik papier met een matte of ruwe structuur kiezen. Vaak werk ik op Hahnemuhle Andalucia 500gr. dit is 100% cellulose papier met aan de ene kant een grove structuur en de andere kant heeft een fijne structuur, je kunt op beide zijden schilderen, het papier is zuurvrij en licht en veroudering bestendig.
Water lost de verf op en verdunt het tot schildermassa. Maar water zorgt ook dat het papier gaat uitzetten. Dat is lastig bij het aquarel verven. Daarom spannen we het papier op.
Faber Castell Polychromos kleurpotloden
De reviews online zijn lovend, waaruit blijkt dat de kwaliteit van de potloden de prijs zeker waard is. De potloden houden soepel vast, geven veel kleur af en de kleur is mooi en helder. Je hebt de keuze uit 120 kleuren die je ook nog eens gemakkelijk kunt mengen.
Toch kun je een aantal punten aanwijzen waarmee je meer (foto) realistisch gaat tekenen: licht tekenen (het wit van het papier) en shading (vervagen: de manier waarop je schaduwen in elkaar laat overlopen.) Door het tekenen van lagen. Een handige manier die ik vaak gebruikte is de eerste laag met houtskool.
De dikte van printpapier voor speciaal gebruik
Hoe hoger de gramsaanduiding hoe steviger het papier is. Papier tot een dikte van ongeveer 180 gram noemen wij printpapier, hierna hebben we te maken met karton.
G/m² (gram per m²) is de standaard term om te bepalen hoe dik & zwaar papier is. Kies je voor een 300 g/m². wordt hiermee bedoelt dat 1m2 300 gram weegt, een A4 vel op deze dikte weegt dan 18.71 gram. Door te spelen met een dik of dun papier en papiersoort kun je het document een geheel eigen touch geven.
De bekendste potloden op oliebasis zijn de Faber Castell Polychromos. Deze potloden bevatten veel pigment, dekken goed en zijn makkelijk te blenden. De kern van de Polychromos is harder dan het gemiddelde potlood, maar is niet té hard. Doordat de punt lang scherp blijft gaan ze ook nog eens heel lang mee!
Voor technische tekeningen of losse schetsen raden wij u aan potloden met een harde tot gemiddelde hardheid (9H tot H) aan te schaffen, bijvoorbeeld een 6H potlood. Hiermee zet u strakke perspectieflijnen of creëert u gedetailleerde constructietekeningen, die niet zomaar vlekken of afgeven.
Wat zijn er toch veel soorten/merken grafietpotloden te vinden. Ik heb de beste kwaliteit in deze categorie geplaatst. De bekende en altijd goede Faber Castell potloden, de extra zwarte Steadtler black potloden, de professionele Caran d'ache of een goedkoper maar goed potlood van Koh I Noor!
Onze nummer één keuze kleurpotloden set: kleuren wordt hiermee een koud kunstje. Wat ons betreft is het 70 delende tellende kleurblik van Bruynzeel de beste potloden set die je online tegen zult komen. Deze set zit vol kleurpotloden, aquarelpotloden en potloden met een metallic kleuraccent.
In principe zijn pastelpotloden zachte pastels in potloodvorm. Ze werken dus precies hetzelfde als normale pastelkrijtjes, maar door de vorm en de optie om de punt te slijpen heb je veel meer controle. Dit maakt pastelpotloden erg geschikt om gedetailleerde portretten of kleinere tekeningen mee te maken.
Ik gebruik een doezelaar verder net als een potlood. Druk je er hard op dan wordt de laag die je doezelt donkerder en natuurlijk lichter als je niet hard drukt. Maar het mooiste is als je laag voor laag tekent. Dus eerst een potlood laag, dan doezelen en dan de volgende potlood laag eroverheen.
Nog een droge manier van blenden is die met blender potloden. Bijna ieder merk biedt wel een kleurloos blender potlood aan: Derwent, Caran d'Ache, Prismacolor. Met een blender potlood breng je een kleurloos zacht laagje aan waarmee je het kleurpotlood egaler kan blenden of een mooier kleurverloop kan maken.
Pastelpotloden werken daarom dus hetzelfde als pastelkrijt. Je brengt de kleur aan op het papier en kunt het daarna met je vinger uitvegen. Ook kan je lichte over donkere kleuren aanbrengen!
Leg het aquarelpapier minimaal 5 minuten in een bak met water. Zorg ervoor dat het helemaal is ondergedompeld. 3: Laat het natte papier even uitdruipen en leg het dan op de plank. Spons het overtollige water van het papier af en zorg ervoor dat ook de randen van het hout nat zijn.
Aquarel tape is een tape die al eeuwenlang gebruikt wordt om aquarelpapier op te spannen. Het opspannen van aquarelpapier is belangrijk omdat het papier, doordat je veel vocht gebruikt, uitzet en krimpt. Hierdoor kunnen lelijke bobbels ontstaan waardoor de verf niet gelijkmatig distribueert.
Duw een stanleymes, een paletmes of een briefopener tussen het eerste en het tweede vel. 4. Leid het mes vervolgens rustig rond de rand van het vel, en draai het blok daarbij tegen de wijzers van de klok in terwijl u het mes in de andere richting beweegt.