Naar verwachting wordt er op grote schaal overgestapt op R32 als koudemiddel. Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen: R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
Al verschillende jaren is vanuit het oogpunt van e ciëntie van het koudemiddel het gebruik van R22 voor industriële koeling en aircon- ditioning het referentiepunt voor koeltechnische ingenieurs en koeltechnici. Daarom is R22 gekozen als nulreferentie, waarte- gen alle andere oplossingen kunnen worden afgezet.
R32 behaalt een betere energie-efficiëntie met slechts 30% van het GWP van R410A tegen 15 procent lagere kosten. Binnen de genoemde quota voor F-gassen kan een fabrikant met R32 als koudemiddel dus 3 warmtepompen verkopen, in plaats van 1 warmtepomp met R410A. Op alle fronten een verbetering dus.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
HFK's of f gassen regeling
Een onderdeel van invoering van het Kyotoprotocol in Europa en Nederland is belegd in de f gassen regeling. Deze regeling betreft de op dit moment meest gebruikte koudemiddelen: de zogenaamde HFK's of f gassen. Bekende f gassen in warmtepompen zijn R410a, R134, R407c en R404a.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
R1234yf milieuvriendelijker dan R134a
Het nieuwe aircogas R1234yf is als broeikasgas 335 keer minder schadelijk dan R134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. De milieuwinst door het nieuwe koudemiddel R1234yf is dus enorm. Nadeel is dat het nieuwe aircogas R1234yf een stuk duurder is dan het oude.
Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor R1234yf. Twee jaar geleden lag de inkoopprijs van R1234yf nog op 150 euro tot 180 euro per kilo, tegen 10 tot 15 euro per kilo voor R134a.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Volgens de Japanse airconditioningfabrikant Daikin biedt het koudemiddel R32 aanzienlijke voordelen ten opzichte van andere alternatieven voor R410A in airconditioningsystemen.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C. R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft. “Om te ontbranden is er een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m³ van nodig, en een ontstekingsbron met een directe vlam die een temperatuur heeft boven de 640 °C.
Natuurlijke koudemiddelen: in overvloed en milieuvriendelijk
Ook in de natuur komen koudemiddelen voor. De meest gebruikte natuurlijke koudemiddelen zijn: water, lucht, ammoniak (NH3), koolstofdioxide (CO2) en koolwaterstoffen, zoals ethaan, propaan, propeen butaan en iso butaan.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
R134a kopen op Amazon, BOL en Coolblue aan de beste prijs - Bstore - tips en tools.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Sinds 1 januari 2017 zijn alle nieuwe auto's afgeleverd met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Een aircobeurt met het 'oude' koudemiddel R134A kost €127,50. Een aircobeurt met het nieuwe koudemiddel R1234yf kost €187,50.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.
Een volledig leeg systeem is merkwaardig. Het natuurlijke verlies aan koudemiddel van ongeveer 10 procent op jaarbasis verloopt dus geleidelijk. De gebruiker merkt een geleidelijke afname van het koelend vermogen maar u lijkt een spontaan gebrek te omschrijven zonder klachten vooraf.
Airco afpersen controle € 40. Airco afpersen en opnieuw vullen € 75.