In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
Met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88,4 meter is de Antonov An-225 het allergrootste vliegtuig ter wereld. 'Mrija' (droom), zoals het vliegtuig ook wel wordt genoemd, maakte zijn eerste vlucht op 21 december 1988. Sindsdien blijft hij onaangetast het grootste vrachtvliegtuig ter wereld.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
Het toestel zelf
Volgens deze deze vliegtuig-verkoop site kosten instapmodellen uit 2016 rond de €25.000. Dat is nog te doen, maar of je daarmee voor de dag wil komen… Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Die zijn vastbesloten het vliegtuig te herbouwen, ook al worden de kosten daarvan geraamd op on onvoorstelbare 2,7 miljard euro.
Parijs . Het heeft bijna tien jaar geduurd voordat 's wereld grootste vrachtvliegtuig, de Antonov 225 Mryia, uit de mottenballen is gehaald. Voor een bedrag van ruim 20 miljoen dollar is er verspijkerd aan het vrachtvliegtuig dat in 1988 zijn eerste vlucht maakte.
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
Een verrassende uitslag? 1.000 liter kerosine tegenover 400 liter benzine! Het specifieke brandstofverbruik, in dit geval het brandstofverbruik per gezin van drie, van een jumbojet ligt dus ongeveer twee-en-een-half keer zo hoog als dat van een redelijke middenklasse auto!
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld. De onderlinge verschillen zijn gering.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.