Grid of startgrid. De startopstelling aan het begin van een race.
Een gridstraf is een straf die de wedstrijdleiding op kan leggen aan een coureur. Deze straf wordt ingelost na de kwalificatie in de vorm van strafplaatsen op de startopstelling.
Verstappen heeft nog voldoende tijd om zijn RB18 ook op Monza in topvorm te krijgen. Dat gebeurt met een aantal aangekondigde motoraanpassingen, waarvoor Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen kreeg. Hij begint dus maximaal vanaf de zesde plaats aan de race van zondag.
Zijn teamgenoot Leclerc kreeg net als Verstappen ook een gridstraf en start vanaf de zestiende plaats. Al die gridstraffen maakten het een merkwaardige kwalificatie met veel onzekerheid. Meerdere teams - waaronder Red Bull en Ferrari - besloten om in België onderdelen te vervangen en straffen te incasseren.
Paars betekent de snelste sectortijd, groen je persoonlijk snelste sectortijd en geel betekent geen verbetering van je beste sectortijd.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Formule 1 zal in Nederland van 2022 tot 2024 te zien zijn bij Viaplay. Nu kijk je F1 TV Pro nog gratis omdat je Ziggo Sport Totaal hebt. Vanaf 16 december kan dat niet meer, dan stopt je gratis F1 TV Pro.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Op dit moment is de regel als volgt: een coureur mag drie keer zonder een gridstraf te ontvangen zijn motoronderdelen (of gehele motor) vervangen. Wanneer je bij de vierde bent aangekomen, leverde je dit per onderdeel een straf van vijf plaatsen op. Verwissel je de gehele motor, dan start je achteraan de grid.
Verstappen slaapt in de motorhome van Red Bull Racing, dus niet in zijn eigen camper zoals bijvoorbeeld Ferrari-coureur Sebastian Vettel doet. Vervelen doet hij niet: 'Ik ben toch de hele dag druk, en als ik dan even bij mijn slaapplek kom, kan ik even relaxen.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Gelukkig hoef je voor de F1-race in Zandvoort geen duur abonnement af te sluiten. Je kunt komend weekend gratis online de GP van Nederland kijken – en op televisie – via de NOS. Je kunt al een ruime samenvatting van elke race bekijken bij de NOS, maar de GP van Nederland is dus in zijn geheel gratis te zien.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Het gebruik van het drag reduction system is gebonden aan de F1 regels die opgesteld zijn door de FIA. Volgens deze regels mag het DRS alleen gebruikt worden als: De achtervolgende bolide zich binnen maximaal één seconde op zijn voorganger bevindt.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.