Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Wat is technische SEO? Met technische SEO verbeter jij je website zodat je website pagina's eerder opvallen bij Google. Met de hulp van technische tools kun je ervoor zorgen dat je website makkelijker te scannen is voor de zoekmachine, waardoor Google jouw website een betere beoordeling geeft.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Elke organisatie heeft een SEO strategie nodig. Of de focus nou ligt op content, techniek of autoriteit. Een strategische aanpak is een vereiste. Wanneer u alleen af en toe losse SEO onderdelen aanpakt zult u niet het optimale resultaat kunnen behalen, oftewel u laat potentiële omzet liggen!
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.
Goede content schrijf je alleen wanneer je bij je eigen vakgebied blijft en kennis kunt delen. Voor jou is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft en juist daardoor goed gevonden worden. Tip: schrijf in 'Jip en Janneke taal' en gebruik niet te veel vakjargon.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Kwaliteit boven kwantiteit!
Dan nu eindelijk het verlossende antwoord: SEO-technisch gezien is de minimale lengte van een blog 300 woorden.