Een wetenschappelijk artikel kan je het best zoeken via een databank. Er bestaan zowel algemene databanken (bv. Google Scholar, Scopus, Web of Science) als disciplinespecifieke databanken (bv. PubMed voor gezondheidswetenschappen).
Ga nog niet nadenken over wat de resultaten betekenen; schrijf ze gewoon op zoals ze zijn. Vaak worden de resultaten in de figuren en tabellen samengevat, bekijk ze daarom goed! Let verder goed op de woorden “significant” en “niet-significant”. Deze woorden hebben namelijk een belangrijke statistische betekenis.
Wetenschappelijk onderzoek dient objectief van aard te zijn en dient te repliceren zijn. In totaal zijn er acht eigenschappen welke onderzoek wetenschappelijk maken: doelgerichtheid, striktheid, testbaarheid, repliceerbaarheid, precisie en betrouwbaarheid, objectiviteit, generaliseerbaarheid en de mate van eenvoud.
Wetenschappelijk onderzoek is onderzoek dat strikt volgens de methodologische regels voor onderzoek die binnen dat vakgebied gelden is uitgevoerd. Wat men precies onder wetenschappelijk onderzoek verstaat, kan dus per vakgebied verschillen (maar de verschillen zijn meestal niet heel erg groot).
Stel vast wat de belangrijkste ideeën zijn en bepaal de belangrijkste punten die je eigen samenvatting moet bevatten. Maak aantekeningen als dat nodig is. Herschrijf de belangrijkste punten in je eigen woorden. Herlees je eigen tekst en zorg ervoor dat deze niet te veel lijkt op het origineel.
Makkelijker is om te zoeken in een database voor wetenschappelijke artikelen. Ik raad aan om de gratis database PubMed of Google Scholar te gebruiken (deze gebruik ik zelf ook bijna altijd).
Het is belangrijk dat je de kwaliteit van bronnen kritisch beoordeelt. Hoe hoger de kwaliteit van de gebruikte bronnen, hoe steviger jouw eigen onderzoek staat. De kwaliteit van een bron kun je checken aan de hand van: achtergrond van de auteur: Is de auteur een autoriteit op het gebied waar de bron over gaat?
Oude literatuur kan achterhaald zijn, daarom mag je geen bronnen ouder dan vijf jaar gebruiken. Dit is een manier waarop sommige opleidingen het zichzelf wel heel makkelijk maken. Alles wat nieuw is, is goed. Alles wat ouder is dan een bepaald jaar is slecht.
Een betrouwbare meta-analyse is gebaseerd op trials van goede methodologische kwaliteit en op een correcte systematische review. Meestal worden de resultaten van de verschillende studies 'gewogen' naargelang de precisie van de resultaten, die onder andere afhangt van de grootte van de populatie.
Google Scholar sorteert de zoekresultaten met een algoritme waarin verschillende factoren gecombineerd worden zoals: de titel en de tekst, waar het gepubliceerd is, wie het geschreven heeft en hoe vaak en hoe recent naar het onderzoek is verwezen.
Wetenschappelijke bronnen zijn teksten waarin een onderzoeker zijn onderzoek beschrijft.
Peer review (in het Nederlands: "collegiale toetsing") betekent dat de kwaliteit van het onderzoek beoordeeld wordt door collega's (in het Engels: "peers"). Doorgaans gebeurt dit voor publicatie.
Methode waarbij men alle literatuurreferenties van belangrijke artikelen controleert. Van de nieuw verkregen sleutelartikelen worden opnieuw alle referenties nagetrokken, net zolang totdat deze procedure niets meer oplevert.
Literatuuronderzoek is een methode om bestaande kennis over je onderwerp of probleemstelling te verzamelen. Deze kennis vind je in verschillende bronnen, zoals wetenschappelijke tijdschriftartikelen, boeken, papers, scripties en archiefmateriaal.
Definitie van empirisch onderzoek
Empirische kennis is kennis die voorkomt uit wetenschappelijke ervaringen (onderzoek). Bij empirisch onderzoek beantwoord je je onderzoeksvraag door systematisch data te verzamelen met behulp van een empirische onderzoeksmethode.
Een systematisch literatuuronderzoek of systematic review geeft onderzoekers een gedegen en volledig overzicht van alle literatuur op het terrein van hun onderwerp.
Om een brede doelgroep aan te spreken moet een populair-wetenschappelijk artikel een interessant onderwerp hebben, een vlotte schrijfstijl en goede opbouw, en natuurlijk afgestemd zijn op het niveau van de doelgroep en het doel (informeren, enthousiasmeren, overtuigen) dat je wilt bereiken.