In gezonde communicatie loopt het contact tussen jouw en je partner soepel.Je begrijpt elkaar en interpreteert de boodschappen meestal goed. Hierdoor voorkom je miscommunicatie die ruzie of verwijdering tot gevolg hebben. Gezonde communicatie nodigt uit tot meer en nog intiemer contact.
Het tonen van gevoelsreflectie doe je door, op een begripvolle manier, andermans emotie te benoemen: “Ik zie dat je boos bent” ” Ik zie dat je verdriet hebt” “Ik zie dat je in de war bent”. Hierdoor voelt de ander zich gehoord en serieus genomen, wat uiteindelijk de basis is van communicatie.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Communicatieve vaardigheden zijn wat je gebruikt om te interacteren met de mensen om je heen. Ze worden ook wel sociale vaardigheden genoemd. Het gaat verder dan alleen de woorden die je uitspreekt: ook lichaamstaal, uitstraling en non-verbale uitingen spelen een rol.
Verbale communicatie omvat taal en spraak, terwijl non-verbale communicatie omvat lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Andere vormen van communicatie-uitingen omvatten bijvoorbeeld schriftelijke teksten, beelden, video's, geluid en multimedia.
Verbale communicatie kan zowel gesproken als geschreven zijn. Bij het uiten van emoties speelt non-verbale communicatie een veel grotere rol dan verbale communicatie. Gesproken verbale communicatie gaat bijna altijd samen met non-verbale communicatie zoals handgebaren en gezichtsuitdrukkingen.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Volgens Aristoteles heeft de kracht der overtuiging vijf elementen, namelijk de spreker, die oreert, de boodschap, de situatie, het publiek en het effect, namelijk overreding.