De inhoudskaarten voor fase 1 zijn bedoeld voor de eerste leerjaren van het basisonderwijs. Daarnaast zijn er kaarten ontwikkeld voor peuters (pre-fase). De aanbodsdoelen hierop geven een vrijblijvend inzicht waar een pedagogisch medewerker mogelijk aandacht aan kan besteden.
Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel.
Het Nationale Expertisecentrum SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) heeft doelen opgesteld voor aanvang van groep 1. Deze doelen zijn geen eindtermen waaraan elk kind dat 4 jaar wordt, moet voldoen.
Hoeveel letters kennen eind groep 2
In de leerlijn taal staat benoemd dat je kind aan het eind van groep 2 16 letters kan herkennen en benoemen en 12 letters kan schrijven. In groep 3 ligt de nadruk op lezen en schrijven. Je kind leert dan alles wat nodig is om de taalvaardigheid verder te ontwikkelen.
Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) (Overig) Het is een landelijk expertisecentrum om leerplannen te ontwikkelen. Het SLO biedt producten en diensten aan met betrekking tot leerplanontwikkeling.
Een SLO (Service Level Objective) is een overeenkomst binnen een SLA over een specifieke statistiek, zoals uptime.
SLO's: wat is het verschil? SLA's worden extern gebruikt om een overeenkomst te definiëren tussen de service van een bedrijf en zijn betalende gebruikers.SLO's zijn doelstellingen die intern worden gemeten om te bepalen of de SLA wordt nageleefd . Als de voorwaarden van een SLO worden geschonden, moeten teams snel reageren om te voorkomen dat de SLA wordt verbroken.
Wanneer je peuter zo'n twee jaar oud is, kan hij zelf gaan 'tellen' door cijfers (meestal ð) op volgorde op te noemen en naar voorwerpen te wijzen om na te doen wat jij doet als je telt. Hij legt nog geen verband tussen het daadwerkelijke aantal en het corresponderende getal dat hij zegt.
De meeste kinderen experimenteren op tweejarige leeftijd met onomatopee (oftewel het gebruiken van woorden die geluiden beschrijven, zoals "piep piep!") en beginnen vragen te stellen ("Waar is Dada?"), maar verbaal gevorderde kinderen kunnen al langere zinnen spreken met veel werkwoorden , zoals "Ik speelde en ik sprong en ik zong!", zegt Fujimoto.
Naast aandacht voor welbevinden en betrokkenheid wordt gewerkt aan alle ontwikkelingsgebieden: sociaal-emotionele ontwikkeling, taal- en spraakontwikkeling, reken-wiskundige ontwikkeling, OJW, motorische ontwikkeling, kunstzinnige oriëntatie en digitale geletterdheid.
SLO's moeten meetbaar en betekenisvol zijn en ze moeten u bewijsmateriaal verschaffen dat u helpt bij het beantwoorden van vragen als: "Voldoen mijn studenten aan mijn verwachtingen voor deze cursus?" en "Zijn er gebieden waarop studenten voortdurend moeite hebben en hoe kan ik deze patronen aanpakken?" SLO's op cursusniveau moeten ...
Als jonge kinderen niet vanzelfsprekend tot het te verwachten spel komen, is het nodig om hen tijdelijk spelbegeleiding te bieden, met als doel hun weer de regie te geven over hun spel. Een vaak gebruikte interventie – bekend als het principe van de 3 V's - is verkennen, verbinden en verrijken.
Het document onderscheidt twaalf leerlijnen: balanceren, klimmen, zwaaien, over de kop, springen, lopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikken, stoeien en bewegen op muziek. Elk van deze leerlijnen bestaat weer uit verschillende beweegvormen. Elke leerlijn bevat zijn eigen vaardigheden die ontwikkeld worden.
Kerndoelen zijn globale beschrijvingen van belangrijke onderwijsinhouden. Op hoofdlijnen geven ze een omschrijving van het onderwijsaanbod.
Creativiteit is het scheppend vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare oplossingen voor bestaande problemen te vinden. Dat creatieve vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.
Rond de leeftijd van twee jaar heeft uw kind waarschijnlijk een kernwoordenschat opgebouwd van ongeveer een tot tweehonderd woorden , en heeft geleerd om twee woorden aan elkaar te verbinden. Het is belangrijk om te onthouden dat kinderen in deze fase woorden vaak niet duidelijk uitspreken, en dat dit volkomen normaal is.
Rond de 2e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zich met 2 woorden duidelijk kan maken. Het is niet erg als je kind dan nog letters weglaat of verkeerd uitspreekt. Rond de 3e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zinnetjes kan maken van 3 tot soms al 5 woorden.
Er is geen eenduidige maatstaf of test voor begaafdheid.
Toch zijn er een aantal signalen waar experts op letten. Bij peuters kan dit eruit zien als het vroeg behalen van mijlpalen in de spraak, het hebben van een grote woordenschat voor hun leeftijd, of het zijn van een ongelooflijk snelle leerling .
Rond de leeftijd van 2 jaar beginnen kinderen vaak met het onthouden van de getallen van 1 tot en met 10 in de juiste volgorde en proberen ze deze uit het geheugen op te zeggen.
Mijlpalen kind van 6 jaar kan:
op een gegeven moment tellen in stapjes van 2, 5 of 10. leert tellen tot 100, splitsen (het getal in 2 delen verdelen), verdubbelen en halveren. op een analoge klok klokkijken (hele en halve uren) en heeft begrip voor geld en kan een simpele som oplossen met € 1 en € 2.
Tijdens de peuterpuberteit, tussen de twee en vier jaar, komt het vaker voor dat een kind niet luistert omdat hij zijn eigen willetje aan ontdekken is en grenzen wil opzoeken, in plaats van dat hij je niet begrijpt.
SLO nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling ontwikkelt en toetst leerplannen voor het onderwijs.
Service levels beschrijven services die binnen een bepaalde periode aan gebruikers worden geleverd, in meetbare termen. Service level objectives (SLO's) zijn de doelen die zijn gesteld voor de verwachte beschikbaarheid van een systeem. Service level indicators (SLI's) zijn de belangrijkste metingen en statistieken om de beschikbaarheid van een systeem te bepalen.
Een SLA (Service Level Agreement) is een overeenkomst tussen een leverancier en een afnemer van een bepaalde dienst waarin voor beide partijen duidelijk wordt gemaakt wat kan worden verwacht van de diensten, hoe de diensten kunnen worden verbeterd en wat de kosten daarvan zijn.