Het appellerende aspect
Dit betekent een beroep doen op of een oproep doen aan een ander om in beweging te komen om een bepaald doel te bereiken. In gewoon Nederlands: je wilt dat een ander iets voor je doet of juist laat.
In elke communicatie tussen mensen spelen vier aspecten een rol: Zakelijke aspect, de inhoud van de boodschap, de “feiten”. Expressieve aspect, informatie over de zender van de boodschap. Relationele aspect, informatie over hoe de zender tegenover de ontvanger staat, wat hij van hem vindt.
Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Paradox betekent letterlijk 'tegen het gesprokene/de mening' . Paradoxale communicatie staat voor boodschappen die inherent tegenstrijdig zijn. Het meest duidelijke voorbeeld is de uitspraak: “Wees eens wat spontaner!” of “Doe eens wat uit jezelf!”.
Een bekend voorbeeld van meta-communicatie is de meta-description van je website. Je vertelt als webredacteur waarover een pagina gaat. Aan het begin van een artikel schrijf je: “In dit artikel leg ik uit hoe ….”. Je stapt uit de inhoud en vertelt iets over het artikel zelf.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Onder communicatiemethoden worden bijvoorbeeld debatten, discussies en dialogen verstaan. Om een debat of discussie in goede banen te leiden kun je de Talking Stick inzetten. Communicatiemethoden met de Talking Stick werven steeds meer populariteit.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Betrekkingsniveau: de relatie
Communicatie op betrekkingsniveau gaat over de onderlinge relatie. Hoe iets gezegd wordt en wat de ander daarbij voelt of wat het bij de ander oproept, is in dit geval belangrijker dan de boodschap zelf. Betrekkingsniveau gaat vaak over: 'er boven' of 'er onder'.
Externe ruis zijn factoren die de ontvanger van de boodschap afleiden waardoor de informatieoverdracht wordt verstoord. Voorbeeld: Een rumoerige omgeving die maakt dat iemand tijdens het voeren van het gesprek wordt afgeleid. Onder interne ruis worden factoren verstaan die liggen in de ontvanger of de verzender.
Wat tegenstrijdig lijkt te zijn, waarvan de interne logica niet lijkt te kloppen, ongerijmd. Wanneer iets paradoxaal is, bevat het een logische constructie die in eerste instantie tegenstrijdig lijkt te zijn, maar bij nader onderzoek of reflectie toch een vorm van waarheid blijkt te bevatten.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Geen verlies methode
Bij een probleem (vaak in de vorm van een behoefte conflict) wordt er gezocht vanuit een gelijkwaardige houding naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn en niemand verlies lijdt. Dit voorkomt strijd en komt de relatie tussen ouder en kind ten goede.
De persoon die een boodschap aan de ander overdraagt wordt de zender genoemd en de persoon die de boodschap ontvangt noemt men de ontvanger. Bij communicatie is er sprake van tweerichtingsverkeer. Dit wil zeggen dat de ontvanger ook zender is. De ontvanger reageert namelijk altijd op de zender.