Ergonomisch werken houdt in dat er een match is tussen de jou als persoon, de taken die je verricht en de omgeving waarin je werkt. Ook jouw persoonlijke behoeften spelen hierin een belangrijke rol. Het gaat er om in hoeverre je de omgeving kunt aanpassen aan jou als persoon en aan de taken die je moet verrichten.
Ergonomisch werken heeft een positief effect op de manier waarop werknemers hun werk uitvoeren en is daardoor van groot belang. Een gezonde houding voorkomt fysieke klachten en stimuleert de productiviteit, creativiteit en vitaliteit van medewerkers.
Ergonomie is de wetenschap die zich richt op het afstemmen van hulpmiddelen en omstandigheden op de eigenschappen van de mens waardoor mensen optimaal kunnen functioneren. Dit beslaat het hele gebied van bijvoorbeeld een goede bureaustoel tot een efficiënt werkproces in de keuken van een restaurant.
Hieronder hebben we de verschillende soorten ergonomie voor je op een rijtje gezet: Fysieke ergonomie. Cognitieve ergonomie. Sensorische ergonomie.
Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral gekend in werksituaties. Het is immers afgeleid van de Griekse woorden 'ergo' (werk) en 'nomos' (wet).
Ergonomie (of menselijke factoren) is de wetenschappelijke discipline die zich bezighoudt met het begrijpen van de interacties tussen de mens en andere elementen van een systeem . Het is het vakgebied dat theorie, principes, gegevens en methoden toepast op ontwerp om het menselijk welzijn en de algehele systeemprestaties te optimaliseren.
De term “ergonomisch” wordt soms gebruikt als synoniem voor gebruiksvriendelijk, goed passend, aangenaam, gemakkelijk in gebruik, comfortabel, gezond eenvoudig, begrijpbaar, enz…
Er zijn drie soorten ergonomie: fysiek, cognitief en organisatorisch . Elk van deze beïnvloedt op een andere manier hoe mensen omgaan met hun omgeving, en draagt bij aan hoe effectief ze zijn in hun werk.
Ergonomisch werken in de zorg is van cruciaal belang om de gezondheid en het welzijn van zorgprofessionals te waarborgen. Een goede werkhouding en het juiste gebruik van hulpmiddelen kunnen blessures en overbelasting helpen voorkomen, wat op zijn beurt de kwaliteit van zorg voor patiënten verbetert.
Ergonomische risicofactoren zijn werkpleksituaties die slijtage aan het lichaam veroorzaken en letsel kunnen veroorzaken. Deze omvatten herhaling, ongemakkelijke houding, krachtige beweging, stationaire positie, directe druk, trillingen, extreme temperaturen, lawaai en werkstress .
De werkgever moet: Vanaf het ontwerp van de werkposten rekening houden met ergonomie en ervoor zorgen dat het werk is aangepast aan de fysieke mogelijkheden van de werknemers en dat overmatige werkgerelateerde (fysieke of mentale) vermoeidheid wordt voorkomen (art. VIII. 1-1, §1er van de codex ).
Hierbij wordt gekeken naar werkhouding, repetitieve bewegingen, werkplekinrichting, veiligheid en gezondheid. Denk aan auto's, huizen, tafels en stoelen. Heel de wereld is op maat van de (gemiddelde) mens gebouwd. Bijvoorbeeld dat deuren niet te veel kracht vragen om geopend te worden.
Analyseer de taken en fysieke eisen van een baan en ontwerp werkplekken en hulpmiddelen die passen bij de werknemer, in plaats van de werknemer te dwingen zich aan te passen aan de werkruimte . Gebruik ergonomisch ontworpen hulpmiddelen zoals toetsenborden en muizen. Implementeer praktijken zoals frequente pauzes en rek- en strekoefeningen om fysieke belasting te verminderen.
Slechte ergonomie: Een werkplek met een slechte ergonomie heeft een negatieve invloed op het humeur van werknemers en veroorzaakt mentale belasting. Het vertraagt ook de interne processen van het lichaam en verlaagt het energieniveau.
Ergonomie is een op wetenschap gebaseerde discipline. Het brengt kennis uit anatomie en fysiologie, psychologie, techniek en statistiek samen en zorgt ervoor dat de ontwerpen de sterke punten en vaardigheden van de mensen die het gebruiken, aanvullen.
Zo zijn er drie soorten ergonomie vastgelegd: De fysieke ergonomie, die betrekking heeft op de verschillende werkhoudingen, herhaalde bewegingen en werkplekinrichting. De cognitieve ergonomie, die de mentale werkbelasting, stress, prestaties, … bestudeert.
Door de juiste ergonomische principes toe te passen en zo de taken aan te passen aan de persoon, worden niet alleen ziektes en verwondingen en de daarmee gepaard gaande kosten verminderd , maar kan ook het moreel van de werknemers en de kwaliteit, productiviteit en efficiëntie van het bedrijf worden verbeterd.
Kies een stoel die uw ruggengraat ondersteunt. Pas de hoogte van de stoel aan zodat uw voeten plat op de vloer rusten. Of gebruik een voetenbankje zodat uw dijen parallel aan de vloer staan. Als de stoel armleuningen heeft, positioneer ze dan zo dat uw armen zachtjes op de armleuningen rusten met uw ellebogen dicht bij uw lichaam en uw schouders ontspannen.
Ergonomie heeft als doel om medewerkers gezond, veilig en efficiënt te laten werken. Daartoe worden de werkomgeving, de werkorganisatie en de arbeidsmiddelen zoveel mogelijk aangepast aan de fysieke en cognitieve mogelijkheden van de medewerker.
In de Arbowet staan geen expliciete voorschriften voor staand werk.Er staat wel in dat elke werkgever de werkplek zo moet inrichten dat deze voldoet aan de ergonomische beginselen. Hierbij moet goed zijn nagedacht over welke activiteiten staand en welke zittend uitgevoerd kunnen worden.
comfort design functioneel design menselijke factoren gebruiksvriendelijke systemen efficiëntie op de werkplek.
Ergonomisch dragen houdt in dat je het lijfje van je kindje in de natuurlijke houding ondersteunt. Dit kan met een draagdoek of met een ergonomische drager. Het houdt echter ook in dat je je kindje op zo'n manier draagt dat het gewicht van je kindje gelijkmatig verdeeld wordt over je eigen lichaam.