Vanaf 1 november bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen.
Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rijtje: Theorie-examen (auto, scooter of motor): stijgt met ongeveer € 0,75. Praktijkexamen (auto): wordt zo'n €2 duurder. Tussentijdse toets (TTT): stijgt ook met een paar euro.
Een van de veranderingen die in 2024 van kracht worden, is de invoering van het theorie-examen met extra focus op milieubewust rijden. Dit betekent dat kandidaten vragen kunnen verwachten over onderwerpen als brandstofbesparing, energiezuinig rijden en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Vanaf 1 augustus krijg je in het theorie-examen auto te maken met een nieuw vraagtype: de multiplereponse. Dat is een meerkeuzevraag waarbij één of meerdere antwoorden goed kunnen zijn. Om de vraag goed te beantwoorden moet je alle juiste antwoorden selecteren.
Wat veranderd er in het rijexamen? Vanaf 2024 verandert het rijexamen voor auto's, rijbewijs B. Er komen vragen over rijhulpsystemen tijdens het praktijkexamen.
Hervorming rijopleiding gaat in op 1 maart 2024: verplicht vormingsmoment voor begeleiders én minimale oefenperiode van 5 maanden. Vanaf 1 maart 2024 wordt het vormingsmoment voor vrije begeleiding opnieuw ingevoerd én de minimale oefenperiode voor kandidaat-bestuurders wordt vastgelegd op 5 maanden.
Met ingang van 2024 introduceert het CBR iets nieuws voor het praktijkexamen. Tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen krijg je vanaf volgend jaar namelijk vragen over de rijhulpsystemen, zo meldt het CBR. Reken bijvoorbeeld op vragen over lane-assist, verkeersbordherkenning en zaken als parkeersensoren.
Het theorie-examen voor de auto bestaat uit de volgende vragen: 25 gevaarherkenning 12 kennis 28 inzichtvragen Bij gevaarherkenning mag je 12 vragen van de 25 vragen fout hebben. Bij de kennisvragen mag je 2 van de 12 vragen fout hebben. Bij de inzichtvragen mag je 3 van de 28 vragen fout hebben.
Wat kost het theorie-examen? Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 48,75 in 2025.
Gedoogbeleid blijft van kracht
Dankzij de nieuwe regels is er eindelijk duidelijkheid over het rijbewijs voor elektrische bedrijfswagens. Tot 1 juli 2025 geldt een gedoogbeleid, waarna bestuurders van zware e-bestellers eigenlijk een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs) nodig zouden hebben. Die eis komt nu te vervallen.
Een van de eisen die het CBR vanaf 1 mei 2024 gaat invoeren, is dat je eerst je theoriecertificaat moet halen, voordat je het praktijkexamen mag aanvragen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld eerst je motor theorie examen behaald moet hebben, voordat je kunt afrijden op de motor.
De regels voor het B-rijbewijs gaan veranderen in 2025
Momenteel geldt een gedoogbeleid voor mensen met een normaal rijbewijs. Als het gaat om een elektrische bus, dan mag ie momenteel maximaal 4.250 kilo zijn. En dan heb je dus geen vrachtwagenrijbewijs nodig. Maar dit gedoogbeleid is maar geldig tot 1 juli 2025.
Het examen bestaat uit 50 meerkeuzevragen. Om te slagen moet u minstens 41/50 behalen: U start met 50 punten.
Na het slagen voor het theoretisch rijexamen moeten kandidaat-bestuurders een voorlopig rijbewijs aanvragen bij hun stad of gemeente. Er bestaan 3 soorten voorlopige rijbewijzen voor de categorie B: Een voorlopig rijbewijs zonder begeleider dat 18 maanden geldig is (M18).
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Per 1 augustus 2024 voert het CBR een wijziging door in het registratiebeleid voor nieuwe CCV-opleiders. Vanaf 1 juli kan je als je geslaagd bent voor je praktijkexamen radiocommunicatie het certificaat bij CBR aanvragen. Voor de certificaten Marcom-A en Marcom-B kan je vanaf 1 september 2024 bij CBR terecht.
Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent. Ook het bromfiets theorie examen werd beter gemaakt. Zo slaagt nu 45 procent van de kandidaten.
Er bestaat geen limiet, dus iedereen zal ooit slagen. Alleen als je vaak CBR-examens moet afleggen is het prijzig, houd hier dus zeker rekening mee. Het praktijkexamen heeft ook géén limiet, maar als je vier keer zakt, moet je een speciaal examen afleggen.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen en er zijn 41 juiste antwoorden nodig om te slagen. Er zullen dus geen 80 vragen zijn, maar toch 50. Kandidaten moeten dus bereid zijn 50 vragen te beantwoorden om hun rijbewijs te halen.
De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
Van een gemiddelde wachttijd van 21 weken in het voorjaar van 2022 ligt de wachttijd nu gemiddeld op 8,8 weken (cijfers maart 2024). Voor de auto dan, want dat is waarop het CBR in een rapport aan de Tweede Kamer de focus legt.
Het CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). CBR beoordeelt de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid in Nederland.