Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen. Ze hebben vaak aandacht voor details. Drukke kinderen met ADHD zijn vaak enorm vindingrijk.
Mensen met ADHD beschikken over een aantal heel mooie eigenschappen. Zo reageren ze vaak spontaan op situaties en op anderen, wat samenhangt met hun hyperactiviteit. Daarnaast zijn ze veelal goede vrienden, omdat ze vaak bovengemiddeld empathisch zijn en een goed gevoel voor humor hebben.
Veel deelnemers meldden dat ze onconventioneel denken en gedrag als positieve aspecten van ADHD ervoeren. Dit omvatte kenmerken zoals creatief zijn, nieuwe ideeën hebben, dingen vanuit een ander perspectief zien dan anderen en goed zijn in het vinden van oplossingen.
Dat heeft voor veel mensen met ADHD verschillende voordelen: je kunt beter werken en leren. je kunt beter opletten. je voelt je rustiger.
De voordelen van een vroege diagnose van ADHD bij kinderen zijn overduidelijk: het maakt de weg vrij voor een nauwkeurige identificatie, tijdige interventie, een beter zelfbeeld, een lager risico op gelijktijdig optredende aandoeningen en het geeft ouders en opvoeders meer macht .
Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn om structuur, rust en regelmaat te krijgen, omdat ze dat zelf slecht kunnen organiseren voor zichzelf. Maar we horen ook terug dat té weinig prikkels en te veel stil zitten evenmin fijn is.
Methylfenidaat en dexamfetamine zijn de middelen van eerste keuze in de medicamenteuze behandeling van volwassenen met ADHD (EB).
Goed omgaan met crises – Green citeert onderzoek waaruit blijkt dat mensen met ADHD meer theta-hersengolven hebben . Dit zijn de signalen die de hersenen produceren als ze in slaapstand gaan. Over het algemeen zal een crisis mensen zonder ADHD in een toestand van overbelasting van de hersenen brengen. Maar de hersenen van ADHD gaan in plaats daarvan over op een meer normale modus.
Onderzoek toont aan dat werknemers met ADHD nieuwsgieriger, creatiever, fantasierijker, innovatiever en inventiever kunnen zijn . Ze zijn vaak out-of-the-box denkers, met een aanpak die op de werkvloer zeer gewaardeerd kan worden. Uw ADHD-symptomen kunnen voor u werken, wanneer u er meer over leert en de juiste behandeling krijgt.
Mensen met ADHD zeggen vaak dat een kortstondige emotie alle ruimte in hun hoofd opslokt, net als een computervirus alle ruimte op een harde schijf kan opslokken, waardoor alle andere belangrijke gevoelens en gedachten worden verdrongen.
Mensen met ADHD hebben vaak zeer sterke morele overtuigingen en voelen een sterke behoefte om deze te handhaven . Dit kan ervoor zorgen dat ze heel snel oordelen over anderen die zij als oneerlijk of onrechtvaardig beschouwen.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
Mensen met ADHD zijn intuïtief en vallen vaak op in de massa . Ze hebben zoveel charisma en charme dat je ze niet kunt negeren .
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
Hyperfocus: Veel mensen met ADHD raken hypergefocust op dingen die hen interesseren . Dit kan leiden tot extreme focus en aandacht voor details, evenals een passie voor school, werkprojecten en hobby's. Risicotolerantie: Mensen met ADHD hebben vaak een hogere risicotolerantie dan mensen zonder de aandoening.
Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen. Ze hebben vaak aandacht voor details. Drukke kinderen met ADHD zijn vaak enorm vindingrijk.
Omdat mensen met ADHD hun frontale cortex minder gebruiken, omdat deze is aangetast, verwerken ze meer dingen in hun onderbewustzijn , en pikken ze vaak patronen op die anderen niet oppikken. Hierdoor lijkt het erop dat mensen met ADHD psychisch of intuïtiever zijn.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Magnesium speelt een rol in wel meer dan 300 processen in ons lichaam. Bij kinderen met ADHD zien we vaak dat er een tekort is aan magnesium. Bij suppletie van magnesium in combinatie met vitamine B6 kunnen de symptomen van hyperactiviteit verminderen.
Hoe het in de hersenen precies gaat is onzichtbaar, maar het is wel bekend welke stoffen een belangrijke rol spelen bij ADHD: dit zijn voornamelijk dopamine en noradrenaline.
ADHD/ADD hebben kan op allerlei manieren invloed hebben op je gedrag; zoals: impulsief handelen, dingen niet afkrijgen en niet in staat zijn een gesprek te volgen. Allemaal dingen waardoor je je dom kunt voelen.
De diagnose kan later in het leven komen , wanneer de dagen minder gestructureerd zijn op de universiteit of zelfs later wanneer er een baan, partner en kinderen in evenwicht moeten worden gebracht . Bovendien, terwijl de meer voor de hand liggende tekenen van hyperactiviteit kunnen verbeteren met de leeftijd, blijven tekorten in aandacht en uitvoerende functies vaak bestaan en blijven onopgemerkt.
ADHD en overprikkeling. Als je ADHD hebt, kan je moeite hebben om prikkels die op je afkomen te verwerken. Dit kunnen externe prikkels zijn maar ook interne prikkels. Externe prikkels zijn indrukken die via de zintuigen binnenkomen zoals geluiden, beelden, geuren, smaken, en lichamelijke sensaties.