Tegenwoordig is er ook een Zip iGet, deze heeft ook een 4-takt motorblok en zijn de onderdelen net een anders dan van een 'normale' Zip 4T. Bij een onderhoudsbeurt vervangt men alle delen die onderhevig zijn aan slijtage om zo problemen, pech en minder comfort te voorkomen.
De Piaggio Zip 4-takt E5 is de ideale scooter voor dagelijks gebruik door het betrouwbare en zuinige nieuwe Iget motorblok. Het verschil tussen de standaard Zip en deze Zip S is enkel de kleur en rode wheelstriping.
Zoals aangegeven past deze Alpha styling uitlaat alleen op de Euro 4 iGet blokken van Vespa, zoals de Zip, Pimavera en Sprint. Hoe weet je welk blok je hebt? Dit is ten eerst te herkennen aan de carterkap (kickstartdeksel). De Euro 4 modellen hebben geen kickstart, deze kan je alleen elektrisch starten.
Wat betekent IGET eigenlijk? IGET staat voor Italian Green Experience Technology. Ze zijn bij Piaggio hard aan het blokken geweest om een vervanging te ontwikkelen voor de carburateur motorblokken. HEt resultaat waren de IGET motorblokken.
De scooters met kickstart hebben een CDI, de nieuwe iGET modellen zonder kickstart hebben een ECU.
Push Start-methode
Trek je veiligheidsuitrusting aan, inclusief een helm en alle andere beschermende kleding die je hebt. Zet het contact aan en zorg ervoor dat het gaspedaal in de "uit"-stand staat. Duw de scooter om wat snelheid te krijgen . Zodra je wat snelheid hebt, spring je op de scooter en ga je erop zitten.
Scooter met kickstart starten
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus). Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid.
De viertakt Zip is licht en wendbaar. Voorzien van de extra zuinige Hi-PER2 4-takt motor voldoet deze Zip aan de meest strenge milieu eisen. Optimaal comfort door een in 3-standen verstelbare buddy seat.
De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h. Voor Vespa Sprint/Primavera klik HIER!
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Scooters als de Piaggio Zip en de Piaggio Fly zijn naast betrouwbaar ook zeer waardevast gebleken, voor u een hoge restwaarde dus.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Kopen, verkopen of vasthouden? Zip Co Ltd. heeft een consensusbeoordeling van Strong Buy , die is gebaseerd op 5 koopbeoordelingen, 0 houdbeoordelingen en 0 verkoopbeoordelingen.
Wat betekent IGET eigenlijk? IGET staat voor Italian Green Experience Technology. Ze zijn bij Piaggio hard aan het blokken geweest om een vervanging te ontwikkelen voor de carburateur motorblokken. HEt resultaat waren de IGET motorblokken.
Zonder Malossi variateur is dat gemiddeld rond de 60kmh. Met nog een Malossi 15/55 vertanding zal de topsnelheid nog meer toenemen tot gemiddeld 70-75 ( verschilt per scooter en sommigen kunnen zelfs 75-80 rijden. Voor montage dient de 8MM pakking gemonteerd te worden.
De Piaggio Zip is wel een van de beste Italiaanse scooters die je maar kunt vinden. Zijn populariteit is te danken aan zijn gunstige prijs, compacte afmeting, voortreffelijke rijgedrag, en uitstekende betrouwbaarheid.
Maar voor een hoge topsnelheid kom je al snel uit bij een andere CDI (voor carburateur) of ECU (voor de nieuwere injectie scooters). Het meest verkochte product om op te voeren is de Malossi Multivar. Deze set is geschikt voor elk model Piaggio Zip en hiermee haal je het maximale uit je scooter.
Het opvoeren van een scooter heeft ook gevolgen voor de scooterverzekering. Een brommer mag niet harder rijden dan 45 km/uur. Als je alsnog de brommer opvoert, zodat het sneller kan rijden dan deze bovengrens, zal de verzekeraar geen dekking verlenen als je een ongeval veroorzaakt of schade rijdt.
Zip 2 takt 70cc SP voorvork
De topsnelheid is 92,6 km/h op de gps en trekt keurig naar zijn top...
De E10 benzine is slecht voor je brommer of scooter, ongeacht of het een snorscooter of bromscooter is, omdat onderdelen in het motorblok, maar ook de benzinetank zelf wanneer deze van metaal is, kunnen gaan roesten en oxideren.
Als je scooter niet start met de kickstart, kan dit verschillende oorzaken hebben. Mogelijke redenen zijn een lege brandstoftank, een verstopte carburateur of een kapotte bougie. Om dit te voorkomen, is regelmatig onderhoud essentieel.
De duur dat een scooter probleemloos stil kan staan, hangt af van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van onderhoud, opslagomstandigheden en het type scooter. Over het algemeen wordt aanbevolen om je scooter niet langer dan 1-2 maanden ongebruikt te laten staan zonder enige voorbereiding.