Zeilnummers zijn onlosmakelijk gekoppeld aan meetbrieven en wedstrijdreglementen. Op het Congres voor de Watersport in december 1915 is onder meer besloten tot een indeling in wedstrijdklassen van A tot en met Z. De letters staan voor de startvlaggen die gebruikt worden bij de start van de zeilwedstrijden.
Een zeilschip of zeilboot is een schip dat met behulp van zeilen wordt voortbewogen door windkracht. Ook (zeil)jachten behoren tot de zeilschepen.
Doorgaans is één roer voldoende om op koers te blijven. Voor een ontwerper bestaan meerdere redenen om twee roeren te tekenen. Soms vanwege het vaargebied, om een derde, stabiliserende poot te bieden bij het droogvallen. Vaker om een boot met een breed achterschip op koers te kunnen houden.
Leren zeilen is relatief gemakkelijk en de meeste mensen zijn in staat om na een paar uur zeilles met een boot te zeilen. Een zeilboot veilig en met expertise beheersen is voor sommige wel een een levenslange opgave. De meeste zeilers mogen zich ervaren noemen na 5 jaar intensief zeilen.
De Toer Code Zero (A0) is afgeleid van het zeil dat is ontworpen voor de Volvo Ocean Race. De A0 (Code Zero) geeft uw schip een optimale voortgang bij lichte en matige wind met schijnbare windhoeken van bijna aan de wind tot ongeveer 120 graden.
Voor de zeiler die prestatie erg belangrijk vindt is het de beste keuze een zeil te kiezen met een tri-radiale snit. In een zeil met tri-radiale snit worden de banen zo ontworpen en aan elkaar gestikt dat de trekkrachten op het zeil vanuit de hoeken het beste worden verdeeld over de totale oppervlakte van het zeil.
Zeilboten zijn er in allerlei verschillende soorten en maten. Je hebt het cruisejacht, de clipper, het zeiljacht, catamaran, laser pico, tallship, en dit leuke bootje: dat is de optimist. En dat is de kleinste zeilboot die er bestaat. De optimist is een zeilboot waarin je heel makkelijk kunt leren zeilen.
We onderscheiden twee soorten open zeilboten, namelijk de kielboten en de zwaardboten. Een zwaardboot heeft een kiel die ophaalbaar is. Verder zien de open zeilboten er dus vrijwel hetzelfde uit, het verschil zit hem onder de boot.
Er zullen 350 zeilers aan de wedstrijden deelnemen, 175 vrouwen en 175 mannen. Elk land mag maximaal één boot per klasse afvaardigen, wat een totaal van vijftien deelnemers inhoudt. Gastland Japan mag in elke klasse een boot afvaardigen en in totaal dus vijftien deelnemers.
Iedereen mag een zeilboot, roeiboot, waterfiets of kano besturen, mits deze kleiner is dan 7 meter. Hier zit geen leeftijd aan gebonden. Voor boten tussen de 7 meter en 15 meter geldt de eis dat de bestuurder minimaal 16 jaar is. Voor alle boten die langer zijn dan 15 meter heeft u een vaarbewijs nodig.
Een optimist is een kleine zeilboot, voor 1 persoon. Vaak leren jonge mensen hierin zeilen. De optimist heeft een sprietzeil en een platte bodem.
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
Het freeride zeil
Na verloop van tijd wil je naast een sneller board natuurlijk ook een sneller zeil om mee te wind surfen. “Sneller” betekent hier “groter”. Hoe groter je zeil is, hoe meer wind je vangt, hoe harder je gaat. Freeride zeilen zijn meestal wat groter (vanaf 4.0 m² ongeveer) dan beginnerzeilen.
De High Aspect fok is hoofdzakelijk bedoeld voor het hoog aan de wind zeilen. Het is een hoog, slank zeil met een maximale voorlijklengte en een breedte iets voor de mast. De High Aspect fok maakt gebruik van het feit dat de meeste kracht ontwikkeld wordt in het voorste deel van het zeil.
Een spinnaker is een soort voorzeil. Het is een lichtweer zeil, gemaakt van zeer dun zeildoek. Het oppervlakte is heel groot, om een schip voort te bewegen bij licht weer. De vorm van het zeil is symmetrisch, hierdoor draait het zeil niet als er een gijp wordt gemaakt.
Kon ik maar varen...
Iedereen kan leren varen. Soms mag je zelfs al varen zonder vaarbewijs. Maar de regels kennen is in ieder geval een must. Doe je kennis van het varen op bij een HISWA Vaarschool middels een theoretische cursus of praktijkles.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.