Voor de meest 12-speed cassettes (met uitzondering van de goedkope Sram cassettes) heb je een speciale body nodig op de achterwiel. Dit is om te zorgen dat het 10 tands blad op de body past. Voor Sram cassettes heb je een XD body nodig, terwijl je voor Shimano een wiel met een Micro Spline body nodig zal hebben.
De Sram XX1 XD body is geschikt voor de Sram Rise 40 of 60 achterwielen. De body past ook op XX1, X01, X1 en GX 11-speed naven. Op deze body passen Sram XD 11 en 12 speed cassettes.
SRAM en Shimano cassettes hebben dezelfde passing en passen dus op dezelfde body. Door het HG-systeem kan de ketting gemakkelijk van het ene naar het andere tandwiel glijden.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Toen de 11 speed op de markt kwam werd alles weer anders. De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren. SRAM cassettes volgen dezelfde maatvoering als Shimano.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten. Dat wil bij direct mount bladen nog weleens verschillen in verband met een boost of non-boost kettinglijn.
De Shimano Deore XT is een versnellingsgroep met zeer goede prestaties, geschikt voor wie zijn grenzen wil verleggen. Deze versnellingsgroep heeft op veel trekking mountainbikes een bereik van 3x10 versnellingen. Op wat oudere fietsen vindt u bij deze schakelset een bereik van 2x11 versnellingen.
Antibacteriële deodorant gaat een stuk langer mee. Gezichtscrème en body lotion: ongeopend drie jaar, na opening zes maanden.
De cassettebody voor 9 en 10 speed is hetzelfde. Een specifieke 10-speed body kan geen 9-speed op. Op een 9-speed body kan wel 10-speed.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
De cassette moet absoluut stevig worden vastgeklemd. Maar als je hem te vast aandraait, is dat nadelig voor de body. “Wil je zeker weten dat je de cassette niet te vast of te los vastzet, gebruik dan een momentsleutel.” Met een momentsleutel weet je zeker dat je de cassette goed vastzet.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Shimano Ultegra & Dura Ace Di2 12 speed groepen
Met deze twee recentste toevoegingen heeft Shimano het schakelen weer verder geperfectioneerd. Als je echt op zoek bent naar het beste van het beste, dan is deze 12 speed Shimano Dura Ace Di2 groepset echt iets voor jou!
Voor veel mountainbikers is een Shimano Deore of een Shimano SLX al een perfecte groep. Het verschil zit hem vooral in het materiaal van de verschillende onderdelen en het gewicht van de groepset. Hoe duurder je groepset, hoe duurzamer en lichter het materiaal is.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.