Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Waarom zoekmachine marketing belangrijk en waardevol is. Zoekmachine marketing is erg waardevol voor marketeers. Waar je met veel marketingmiddelen op zoek gaat naar de klant, zijn die klanten in zoekmachines op zoek naar jou. Online vindbaarheid in die zoekmachines betekent automatisch je doelgroep bereiken.
Zoekmachinemarketing (SEM) is het gebruik van betaalde advertenties om uw website te laten verschijnen op de SERP-pagina's van Google, Bing en andere zoekmachines.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
SEA staat voor search engine advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Met SEA plaats je advertenties boven de organische zoekmachineresultaten en binnen verschillende kanalen van de zoekmachine waarin je adverteert.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
Hoe word je een SEO specialist? Er bestaat geen specifieke opleiding tot SEO specialist. Wel is affiniteit met ICT en een flinke dosis webkennis vereist, aangevuld met een (willekeurige) HBO-opleiding. Het is ook mogelijk relevante cursussen of trainingen te volgen.
Zoekmachine adverteren betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Adverteren binnen zoekmachines noemen we ook wel Search Engine Advertising. Hierbij dient er te worden betaald voor elke keer dat een bezoeker op de advertentie klikt.
Door te adverteren op Google koop je een stukje advertentieruimte boven de organische zoekresultaten, dit zijn de zogenoemde SEA kosten. Wanneer jouw advertentie wordt getriggerd door een zoekopdracht, wordt deze weergegeven in de betaalde zoekresultaten van een zoekmachine.
Als u uw account organiseert, kunt u op een betere manier de juiste advertenties aan de juiste klanten weergeven. Ook kunt u de effectiviteit van uw advertentie-activiteiten beter bijhouden.
Het zorgt er immers voor meer bezoekers op je website. En meer bezoekers betekent meer leads en klanten. Daarnaast zorgt betere vindbaarheid ook voor grotere naamsbekendheid. Mensen komen online in aanraking met je bedrijf, terwijl ze misschien nog nooit van je bedrijf gehoord hebben.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
Elke organisatie heeft een SEO strategie nodig. Of de focus nou ligt op content, techniek of autoriteit. Een strategische aanpak is een vereiste. Wanneer u alleen af en toe losse SEO onderdelen aanpakt zult u niet het optimale resultaat kunnen behalen, oftewel u laat potentiële omzet liggen!
Zoekmachines hechten onder andere veel waarde aan snelheid, unieke inhoud van uw website, en juiste codering van uw webteksten. Dat betekent dat uw website zowel technisch als inhoudelijk op orde moet zijn.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Maar SEA kent ook enkele nadelen: De kosten kunnen snel oplopen. Bij zoekmachine-advertenties betaal je doorgaans per klik. De bedragen per klik variëren, maar het kan snel oplopen tot flinke bedragen.
Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Online marketing is een continu proces
Het vraagt om veel aandacht. Online marketing is een continu proces van doelen bepalen, resultaten monitoren en het bijstellen van de online strategie. Er moet constant bepaald worden welke activiteiten er nodig zijn om het beoogde doel te behalen.