Symptomen van autisme bij baby's en peuters kunnen zijn: Erg veel of net erg weinig huilen (geen communicatie zoeken).Spelen zonder 'joint attention'. Joint attention betekent dat de peuter/baby interactie zoekt met anderen tijdens het spelen.
Zorgen. Als je merkt dat je kind je weinig aankijkt, niet graag knuffelt, laat begint met praten, weinig interesse toont in anderen en weinig behoefte heeft om dingen te delen of samen te doen, kan dit wijzen op autisme. Ook kan je kind gevoeliger of juist minder gevoelig zijn voor prikkels zoals licht, geluid of pijn.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Voor de diagnose autistische stoornis is het nodig dat er minimaal zes van de in totaal twaalf symptomen uit drie domeinen aanwezig zijn (twee sociale, minimaal één communicatieve en minimaal één gedragsmatige) en dat de symptomen zich vóór de leeftijd van 36 maanden manifesteren.
Autistische kinderen spelen anders dan niet-autistische kinderen. Ze houden er vaak van om acties steeds opnieuw te herhalen en objecten op een rij te zetten. Ze spelen meestal liever alleen en vinden het lastig om met anderen aan dezelfde taak te werken.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Simpel gezegd suggereert de theorie van het dubbele empathieprobleem dat wanneer mensen met zeer verschillende ervaringen van de wereld met elkaar omgaan, ze moeite zullen hebben om empathie voor elkaar te voelen . Dit zal waarschijnlijk worden verergerd door verschillen in taalgebruik en -begrip.
Geen interesse hebben in communiceren
Communicatie komt bij kinderen met autisme doorgaans niet spontaan tot stand, maar moet continue worden gestimuleerd. Ze praten rond hun derde levensjaar nog erg weinig of niet.
Autisme bij jonge kinderen
oogcontact vermijden . niet glimlachen als u naar hen lacht. erg overstuur raken als ze een bepaalde smaak, geur of geluid niet lekker vinden. repetitieve bewegingen, zoals met hun handen wapperen, met hun vingers zwaaien of met hun lichaam wiegen.
Zo zijn er kinderen die nooit hebben gekropen, en dan 'ineens' gaan lopen of op een driewielertje wegrijden. Houterig bewegingspatroon, met daar tegenover opvallende motorische behendigheden. Bijvoorbeeld: kunnen klimmen en klauteren, maar niet kunnen springen.
Vanaf 24 maanden kan een diagnose autisme gesteld worden. Belangrijker is misschien wel dat ouders die zich zorgen maken hulp krijgen, ongeacht een eventuele diagnose. Het is ontzettend belangrijk dat jullie je gehoord voelen en weten waar jullie terecht kunnen voor hulp.
In de praktijk kan dit er bijvoorbeeld als volgt uit zien bij jonge kinderen: Een kind gaat uit zichzelf geen communicatie zoeken: gaat geen taal inzetten, weinig betrokkenheid zoeken bij ouders/verzorgers, niet uit zichzelf om hulp vragen en bijv. eerder gaan huilen/zeuren, veel/weinig huilen.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Communiceer helder en concreet.
Laat voorbeelden, argumenten en toelichting weg (tenzij het kind er zelf naar vraagt, uiteraard). Vermijd containerbegrippen, ironie, beeldspraak, overdrijving en abstract taalgebruik. Voor kinderen met ASS moet alles wat je zegt letterlijk kloppen.
Voor kinderen met autisme kan het dus heel goed zijn om speelgoed te kiezen dat helpt om de zintuiglijke prikkels te verwerken. Dit wordt ook wel sensorisch speelgoed genoemd. Hierbij kun je denken aan een voelspel, een muziekinstrument of interactieve vloertegels die oplichten als je er op gaat staan.
Tijdens vrije speelperiodes is de kans kleiner dat ze spontaan doen alsof ze doen, dan normaal ontwikkelende kinderen . Dit betekent echter niet dat ze niet in staat zijn om te doen alsof.
A: Hoewel mensen met autisme zich snel kunnen vervelen, is dat niet per se direct gekoppeld aan autisme . Andere factoren kunnen van invloed zijn op hoe snel iemand zich verveelt, waaronder depressie, hobby's en routines.
We kunnen dit doen door de vier A's van autisme te overwegen: bewustzijn, acceptatie, waardering en actie . (Lees de rest van het artikel hier.)
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm. Er wordt dan ook wel gesproken van aan 'autisme verwante problematiek' of de term PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).