Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Type 2 aansluiting
De meest voorkomende laadkabels zijn Type 2 en in Europa is dit type de standaard. Een bijnaam voor laadkabel Type 2 is de Mennekes kabel. Mennekes is namelijk de fabrikant die deze laadkabels ontwikkelde.
De Type 2 laadkabels voor elektrische auto's is de Europese standaard. Europese autofabrikanten voorzien hun elektrische auto's met deze inlaat. Leveranciers van laadstations of laadpalen in Europa gebruiken deze standaard voor hun outlets; aansluitdoos). In België en Nederland is dit de meest gebruikte laadkabel.
Zo werkt een laadkabel
Een Type 1 kabel heeft twee van deze aders: de Neutraal (N) en die voor een fase (L1). Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De stekker type 3 is een stekker die alleen in Frankrijk en Italië wordt gebruikt. De grootste verschillen met type 1 en 2 stekker zijn dat de type 3 stekker een klep en meer pinnen bevatten. In andere Europese landen wordt de type 3 stekker nog niet gebruikt.
Wat betekent Mode 2 laden? Mode 2 houdt in: laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. De kabel die is meegeleverd bij de nieuwe auto heeft doorgaans een kastje met ingebouwde stroombeperker.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Zoals gezegd, zijn er dus twee type laadpalen: Een AC-laadpaal: gebruikt voor 'gewoon' laden. Een DC-laadpaal: gebruikt voor snel laden.
Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
Wanneer u uw elektrische auto wilt opladen bij een publieke laadpaal heeft u een laadkabel met een Type 2 stekker aan de laadpaal zijde nodig.
AC-laden: de standaard laadpaal
De auto zet deze elektriciteit met een ingebouwde omvormer zelf om in DC-/gelijkstroom, zodat de elektriciteit in de batterij opgeslagen kan worden. AC-laden is voordeliger dan DC-laden. Dit komt doordat de AC-laadpaal zelf voordeliger is en ook lagere aansluitkosten heeft.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
Een CHAdeMO laadpoort is onder andere te vinden op de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, Nissan e-NV200, Kia Soul EV en Citroen Berlingo Electric.
In principe kunt u uw elektrische auto bij elk openbaar oplaadpunt voor elektrische auto's opladen, mits u de beschikking heeft over een laadpas. Laadpassen kunt u bij veel aanbieders aanvragen, gratis of tegen een kleine vergoeding.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig.
Een wallbox is een contact aan de muur waarmee je de elektrische auto kunt opladen. Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde als een laadpaal. Alleen een laadpaal staat op een paal los van een muur.
Je kunt op de site van Ionity het locatie overzicht raadplegen. De ionity laadstations zijn ook terug te vinden in onze laadpalen app. Via de filter instelling kun je zoeken op snellaad stations.