Als trekhaakvoorbereiding als optie wordt besteld, dan wordt direct de kabelboom vanaf de zekeringkast naar kofferbak aangelegd. In sommige gevallen wordt ook direct het regelapparaat geïnstalleerd; dit laatste is afhankelijk van het specifieke model.
Via de website van de RDW kunt u in de meeste gevallen al uw auto gegevens vinden, maar ook op uw kentekenbewijs kunt u vaak alle benodigde informatie vinden die u nodig hebt. Een trekhaak kopen wordt een stuk makkelijker als u de juiste gegevens hebt en weet u zeker dat de monteur de juiste trekhaak monteert.
Toen uw auto werd gebouwd, was 'Tow Bar Preparation', net als Metallic Paint, mogelijk een optionele extra die u liet monteren. 'Tow Bar Preparation' omvat alle noodzakelijke aanpassingen die uw auto nodig heeft op de dag dat u een trekhaak nodig heeft .
Hieronder hebben wij de vanaf prijs per type trekhaak op een rij gezet: Vaste trekhaak incl montage vanaf €499. Afneembare trekhaak incl montage vanaf €699.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Deze staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750kg. De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken.
Elke nieuwe geplaatste trekhaak moet zo snel mogelijk na de plaatsing gekeurd worden, ook als het voertuig jonger is dan 4 jaar. Daarna wordt de trekhaak gekeurd met de jaarlijkse keuring.
Voor een personenauto kan zonder keuring een trekhaak aan het voertuig worden aangebracht.Wel moet de auto daar voor geschikt zijn. Dit staat in het instructie boekje van de auto, deze informatie kan je ook makkelijk online vinden op de site kentekencheck.nl onder het rubriekje “maten & gewichten”.
Omdat het chassis en het ontwerp van verschillende types en merken van elkaar verschilt, kan er niet één trekhaak worden gemaakt die op elke auto past. Naast het kopen van een trekhaak is ook de bekabeling erg prijzig. Niet alleen de aanschaf maar ook de montage maakt de bekabeling erg duur.
Een trekhaakkeuring moet worden uitgevoerd als:
onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting. nadien jaarlijks na de eerste trekhaakkeuring. tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is. tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring.
Bij wekelijks gebruik adviseren wij een vaste trekhaak.Wanneer u uw trekhaak minder frequent gebruikt adviseren wij een afneembare of wegdraaibare trekhaak.
Het kapje op een trekhaak, ook bekend als een trekhaakdop, heeft als voornaamste doel het beschermen van de trekhaak tegen roest en corrosie door blootstelling aan weersomstandigheden en strooizout.
Op elke type en model auto kan een trekhaak gemonteerd worden. Bij auto's met een kleine motor en weinig vermogen is het niet altijd verstandig een trekhaak te gebruiken, omdat de trekkracht van de auto onvoldoende is. Wel is het altijd mogelijk een trekhaak te monteren voor het gebruik van een fietsendrager.
Het monteren van een trekhaak is helemaal niet zo moeilijk. Met een beetje handigheid doet u het zelf. Iemand die een trekhaak heeft gemonteerd, wil dit handige extra natuurlijk niet meer missen. Een trekhaak biedt flexibiliteit.
Als trekhaakvoorbereiding als optie wordt besteld, dan wordt direct de kabelboom vanaf de zekeringkast naar kofferbak aangelegd. In sommige gevallen wordt ook direct het regelapparaat geïnstalleerd; dit laatste is afhankelijk van het specifieke model.
Bij een wegdraaibare of afneembare trekhaak heb je dat probleem niet. Een vaste trekhaak kan hinderlijk voor de parkeersensoren zitten, waardoor ze minder goed werken.
Je hoeft na montage van de kabelset dus niet meer naar de merkdealer om de boel te laten vrijschakelen. Dit betekent direct wegrijden, zonder aanmeldkosten, geen gedoe met aanmeldapparatuur, dure softwareupdates en reset van de voertuigstatus na bezoek aan de merkdealer.
Een voertuig kan in elk keuringsstation voorgereden worden voor een keuring trekhaak.
Als u merkt dat er roest begint te verschijnen, verwijder dan alle roestige vlokken met schuurpapier of een staalborstel. Breng vervolgens een primer aan om te beschermen tegen toekomstige roestvorming . U moet ook eventuele schade aan de lak repareren.
De norm vereist dat er na 10 jaar gebruik en daarna elke 5 jaar een grote inspectie wordt uitgevoerd , of; wanneer verreikers opnieuw in gebruik moeten worden genomen als ze zijn geïmporteerd en er geen eerdere, ononderbroken werkgegevens zijn.
Een afneembare trekhaak is een trekhaak die je na gebruik kunt afnemen. Hierdoor blijft het design van de auto intact en blijft de trekhaak netjes en veilig opgeborgen als u hem niet nodig hebt. De kosten van een afneembare trekhaak liggen gemiddeld tussen de €699,- en €99,- inclusief montage en een kabelset.
Auto's met trekhaak zijn aantrekkelijker voor een breed scala aan kopers, van gezinnen en doe-het-zelvers tot kampeerliefhebbers en sportievelingen. Dit vergroot je potentiële kopersmarkt en kan ook resulteren in een snellere verkoop van je auto, naast de verhoogde verkoopwaarde.
Wie op zoek gaat naar een trekhaak voor zijn auto, komt al snel de merken Thule/Brink en Bosal tegen. Ook Westfalia en GDW trekhaken zijn vaak te vinden in Nederland. Thule en Bosal trekhaken komen echter het meest voor in Nederland. GDW heeft juist in België en Frankrijk een aanzienlijk marktaandeel.
Bovenstaande regelgeving houdt in dat elke aanhangwagen met een maximum toegestane massa van 1.500 kg voorzien moet zijn van een hulpkoppeling.
Toch kan een trekhaak wel degelijk afbreken of los raken ook al gebeurd het zelden. Als het een afneembare trekhaak was zou die verkeerd gemonteerd kunnen zijn maar ook de bouten kunnen gebroken zijn of zelfs kan de bevestiging aan de auto geschuurd zijn.
Zonder trekhaak valt een fietsendrager voor de trekhaak uiteraard af. Tenzij je een trekhaak laat monteren: reken er wel op dat een trekhaak laten monteren een flinke uitgave is (ca. € 800 tot wel € 2000). Zonder trekhaak blijven de dakdrager voor fietsen en de achterklepdrager over.