Een optimaal mengsel bevat 14,9 delen lucht op 1 deel benzine. Meer benzine alleen levert een te 'rijk' mengsel op; zonde van de benzine en bovendien niet goed, want door het teveel aan benzine kan bijvoorbeeld de oliefilm van de cilinderwand spoelen of de vonk van de bougie doven.
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk. Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel). Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open. Dit is de bassis afstelling. Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat. zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Afstellen van de luchtstelschroef
De standaard afstelling van je luchtstelschroef: die is bij bijna alle scooters 1,5 slag open. Ga als volgt te werk: Draai eerst de schroef helemaal in (niet te vast!) en daarna dus 1,5 slag open.
Luchtschroef sluit een extra luchtkanaal af welke vanaf je venturi naar de sproeierbuis loopt. Het effect van de luchtschroef is het gorotst wanneer de luchtschuif helemaal naar beneded staat, omdat deze in verhouding dan veel lucht doorlaat.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Deze perfecte verhouding, waarbij alle brandstof precies wordt verbrandt/verbruikt met alle aanwezige lucht, wordt "Stoichiometrisch" genaamd. Bij benzine is deze verhouding 14.7:1, dus 14 delen lucht op 1 deel benzine. Bij LPG is de 'Stoich'-verhouding 15.5 op 1.
Fuel trims vormen een correctiefactor om de basishoeveelheid ingespoten brandstof aan te passen wanneer dat nodig is. Er wordt rekening gehouden met de slijtage en vervuiling van motoronderdelen, sensoren en actuatoren.
het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Wel is waar hetgeen dat uw bougie nat is betekend dat het mengsel niet volledig verbrandt is. Wat kan luiden op een slecht ontstekingstijdstip (bv te laat) of een te weinige ontsteking waardoor het mengsel niet volledig opbrandt maar dit gebeurd zelden. De vonk te zwak daardoor die dooft door compressie.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.