Omschrijving Strategische samenwerking:strategische allianties waarbij bedrijven van elkaars mogelijkheden en middelen gebruik maken zonder dat er posities in elkaars kapitaal worden ingenomen.
Wat is een strategisch partnership? Bij een strategisch partnership wordt een samenwerking tussen twee ondernemingen afgesloten, zonder dat er sprake is van een juridisch partnerschap of zakelijke partnerrelatie. Daarbij bundelen deze twee partijen de krachten om een individueel of gedeeld doel te bereiken.
Een strategische partner is een persoon of organisatie.Bijvoorbeeld een business angel of een participatiemaatschappij. Maar financiers kunnen ook belangrijke concurrenten, klanten, leveranciers en overnamekandidaten zijn.
Samenwerkingsvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij samenwerkend leren. Goede samenwerkingsvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Definitie van strategisch inzicht
Strategisch inzicht is het vermogen om de grote lijnen te zien, patronen te herkennen en toekomstgerichte beslissingen te nemen. Het gaat om het begrijpen van de doelen en de richting van een organisatie en het kunnen identificeren van kansen en uitdagingen op lange termijn.
De betekenis. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Volgens Ten Heuvelhof spreek je van strategisch gedrag als een actor op slimme of sluwe wijze en wel erg eenzijdig zijn eigen belang dient. “De strategische actor opereert op het randje.” Bovendien is de actor er zich bewust van dat hij met zijn gedrag zijn eigen belang dient en mogelijk andere belangen schaadt.
Strategisch denken kun je definiëren als 'het vermogen om effectieve plannen te bedenken die aansluiten bij de doelstellingen van een organisatie binnen een bepaalde economische situatie'. Effectieve strategische denkers analyseren risico's en identificeren kansen.
Een onderwerp wordt strategisch wanneer geanticipeerd wordt op trends en ontwikkelingen. De strateeg ziet wat de behoeften in de maatschappij zijn en hoe deze veranderen. Hij ziet hoe snel behoeften veranderen en acteert op tijd. Hiermee worden kansen benut en problemen geminimaliseerd.
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
De strategische competentie is een cluster van: Kennis: zoals kennis over mogelijke strategieën die kunnen ingezet worden. Vaardigheden: zoals actievaardigheid en kunnen plannen. Attitudes: zoals positiviteit en openstaan voor emoties.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.