De stoplichtmethode van het Protocol Leesproblemen & Dyslexie waar Oepkes (2006) over spreekt, blijkt ook effectief. Na een dictee of les krijgen leerlingen de volgende opdracht: als ze denken dat een woord fout is, wordt deze met rood onder- streept.
Verkeerslichten hebben doorgaans drie kleuren. Rood betekent stoppen, geel betekent stoppen als dit nog mogelijk is en groen betekent doorrijden. Vanaf deze positie mag je niet van rijstrook wisselen. Je ziet dit aan de ononderbroken witte belijning.
Methode: De stoplichtmethode is een hulpmiddel om signaleren van controleverlies bij de cliënt te herkennen en daarop juist te handelen, zodat escalatie van het gedrag voorkomen kan worden.
Bij een visueel dictee krijgen leerlingen enkele seconden een woord te zien.Vervolgens schrijven of typen ze het woord zonder hiernaar te kijken. Leerlingen moeten het woord dus uit het geheugen ophalen. Dit wordt ook wel retrieval practice genoemd.
Er is geen enkel bezwaar tegen het woord stoplicht; alleen in formele (bijvoorbeeld juridische) teksten is het beter om verkeerslicht te gebruiken. Dat is namelijk de officiële aanduiding, die onder meer te vinden is in wetteksten en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Inhoud. Het signaleringsplan (ook wel vroegsignaleringsplan of stoplicht genoemd) is een hulpmiddel om dreigende terugval of een crisissituatie in de toekomst op tijd te herkennen en te voorkomen.
Een art journal is een visueel dagboek, een plek waar je kunt spelen, experimenteren, verbeelden, herinneren, nieuwe technieken proberen en je dagelijks leven documenteren met meer dan woorden alleen. Je schrijft nog steeds, maar je maakt ook schetsen, voegt foto's toe of maakt complete collages.
Het visueel presenteren van gegevens en ideeën helpt leerlingen niet alleen om de informatie beter te onthouden, maar het is ook goed voor het begrip van complexe onderwerpen, omdat concepten op een andere manier worden georganiseerd in duidelijke afbeeldingen.
Groen zou dus aangeven dat de student het gevoel heeft dat hij/zij de taak goed heeft aangepakt en het goed begrijpt. Geel zou aangeven dat hij/zij het gevoel heeft dat hij/zij het goed heeft aangepakt, maar dat hij/zij misschien een paar antwoorden fout heeft en een rode stip zou aangeven dat de student moeite had met de taak en wat extra ondersteuning nodig heeft om zich op zijn/haar gemak te voelen.
Het concept van het stoplichtmodel is simpel: rood is fout, groen is goed en bij oranje moet je uitkijken. Het stoplicht model heeft op verschillende gebieden een grote vlucht genomen. Het wordt onder andere gebruikt voor de beoordeling van financiële producten en als hulp bij ethische of politieke beslissingen.
Daarnaast wordt de stop-denk-doe (stoplichtmethode) ingezet om de impulscontrole te vergroten en kinderen meer bewust stil te laten staan bij de consequenties van hun gedrag. Ze leren om eerst te stoppen, na te denken over hoe zij het beste kunnen handelen en dan pas de handeling uit te voeren.
De politie hield hem aan omdat hij niet stopte bij een rood verkeerslicht . Bij het verkeerslicht Sla linksaf bij het verkeerslicht. Het verkeerslicht springt op groen toen we de kruising naderden.
Doorrijden bij rood
De boodschap van een rood verkeerslicht is duidelijk: stoppen. Het komt in de praktijk echter voor dat bestuurders te laat zien dat het verkeerlicht op rood staat of op rood springt.
Je hebt vast wel eens gezien dat al die verkeerslichten een cijfer hebben. Die nummering geeft de plek aan van dat specifieke verkeerslicht binnen de VRI, de verkeersregelinstallatie.
Een hulpmiddel dat veel kunstenaars in hun arsenaal gebruiken is het visuele dagboek, een belangrijk onderdeel van het creatieve proces. Een visueel dagboek is een persoonlijk verslag van de gedachten, schetsen, ideeën en inspiraties van een kunstenaar . Het is een manier om de reis van de kunstenaar in creativiteit vast te leggen en te documenteren.
Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel, maar daarnaast ook ruimtelijk ingesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen.
Art journalen is een creatieve manier om een soort dagboek bij te houden door middel van schrijven, teken, schilderen, knippen en plakken. Alles mag en niks moet. Je gebruikt een schetsboek of notitieboek waarin je ook meteen allerlei technieken kunt uitproberen of het juist mooi strak in één stijl houdt.
Visueel dictee zorgt dat spelling verbetert
Leerlingen zien daarbij enkele seconden het woord, vervolgens verdwijnt het woord en moeten ze het woord opschrijven uit het geheugen. Ten slotte vergelijkt de leerling de eigen spelling met de juiste spellingwijze. Hierbij is het niet nodig om eerst de woorden te horen.
Dicteren in actie
Herinner leerlingen eraan om goed te luisteren naar het geluid, woord of de zin die u zegt . 2. Vraag leerlingen om na u te herhalen. Door het geluid, woord of de zin te herhalen, zal uw kind het lang genoeg in zijn kortetermijngeheugen onthouden om het op te schrijven.
Het dictee is een veel voorkomende oefenvorm in het spellingonderwijs.
Met de stoplichtmethode kunnen leerkrachten gedragsregels met de kleuren rood, oranje en groen duidelijk maken in de klas. Leerlingen vertonen met die aanpak meer taakgericht en minder storend gedrag. Dit geldt voor leerlingen van verschillende leeftijden en in verschillende onderwijssettings.
Traditioneel roept rood gevaar op en groen een meer kalmerende invloed. Maar het was de optische wetenschap die de keuze versterkte. Rood heeft de langste golflengte in het zichtbare spectrum en wordt minder snel verstoord door andere lichtbronnen in wat bekend staat als "lichtverstrooiing". Denk aan mist of stof in de lucht.
Als verkeerslichten geven ze stop (rood), maak je klaar (geel) en ga (groen) aan . Rood of saffraan staat echter meestal voor vuur, hitte, woede, bloed, leven, jeugd, ridderlijkheid, macht, enthousiasme, terwijl groen de kleur is van de natuur, vruchtbaarheid, overvloed, vrede, harmonie etc.