Een visie is hetgeen wat het bedrijf wilt bereiken in de toekomst. Het geeft een helder beeld weer van de ideale situatie als de missie wordt behaald. Bij het formuleren van een visie gaat het dus om een droomscenario. Het geeft een beeld weer van de toekomst.
Een goede visie voldoet aan een aantal punten. Bijvoorbeeld: de visie is kort geformuleerd, simpel en begrijpbaar, gericht op jouw branche/bedrijf, helder en niet anders te interpreteren en vooral ook ambitieus. Een goede visie is essentieel voor een goede strategie.
Een missie zegt wie je bent en wat je doet. Waar een visie vooral kijkt naar buiten en naar de toekomst, richt een missie zich vooral naar binnen, op jouw organisatie. Met een missie vertel je wat jouw bedrijf bijdraagt aan het waarmaken van je visie.
Een missie beschrijft wat een bedrijf nastreeft en is van toepassing op de huidige situatie. De missie schetst een perfecte wereld. Een wereld die nét niet te realiseren valt, maar waar je langzamerhand wél steeds dichter naar toe werkt.
“Mijn persoonlijke visie is om een leven te hebben dat van betekenis is voor mezelf en anderen. Ik ben er als leidinggevende voor om processen vloeiend te laten verlopen en zal hiervoor kennis opdoen en communiceren met alle partijen die betrokken zijn.
Visie: Appels visie, verwoord door Tim Cook, onderstreept de niet-aflatende toewijding van het bedrijf aan het creëren van uitzonderlijke producten. Dit visie inspireert een cultuur van uitmuntendheid, waardoor Apple voortdurend blijft innoveren en zijn aanbod verbetert.
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken). Een bedrijfsvisie is meestal enkele alinea's lang.
Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen.
Een visie wordt opgebouwd door een omgevingsbeeld (hoe ziet de omgeving van de onderneming eruit in de toekomst), een droombeeld (wat wil het bedrijf in die toekomst bereikt hebben) en een succesformule (hoe kan de gedroomde positie bereikt worden).
Iedere organisatie of afdeling heeft zijn bestaansreden. Missie en visie geven extra informatie over wat de organisatie wil bereiken (ambitie), voor wie men werkt (stakeholder/klant) en welke waarden centraal staan in het handelen binnen de organisatie.
Bij een visie op leren en ontwikkelen wordt leren en ontwikkelen gekoppeld aan organisatiedoelen.Hierdoor zien medewerkers duidelijker de noodzaak in van het ontwikkelen. De organisatie bepaalt de kaders waarbinnen leren plaatsvindt. De medewerkers bepalen hoe zij zich binnen deze kaders willen ontwikkelen.
Een visie helpt daarbij. Hierdoor weet je namelijk waar je naar uit kunt kijken.Ook weet je met een persoonlijke visie waar je naar toe wilt werken. Een visiestuk geeft je dus eigenlijk de reden om verder te gaan, ook als je in een complexe situatie zit.
Een visie creëert een gezamenlijk toekomstbeeld die ambitieus is en waar de organisatie in gelooft.
Laat een ieder het concreet en persoonlijk maken
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven.
Een visie is het vertrekpunt voor het beleid en versterkt de acceptatie en het draagvlak ervan. Een beleidsmatige aanpak beschrijft vervolgens hoe de diverse partijen in een voor iedereen herkenbare cyclus werken aan verbetering.
Een persoonlijke missie is een soort leidraad en levensdoel in jouw werk en leven. Het is een innerlijk kompas dat richting geeft aan je dagelijkse keuzes en handelingen. Een persoonlijke missie geeft uitdrukking aan wat voor jouw betekenisvol en belangrijk is.
Een onderwijsvisie kun je zelf ontwikkelen. Ook zijn er bestaande visies die je kunt aanpassen. Enkele bestaande visies zijn: Vrijeschool, Montessori, Dalton, Freinet, Jenaplan, Agora-concept of ervaringsgericht onderwijs. Het belangrijkste is dat je onderwijsvisie onderbouwd is op grond van bewuste keuzes.
De inhoud: wat je wil leren (kennis, vaardigheden en gedrag). Het moment waarop je leert: met een leergroep op een gezamenlijk afgesproken moment of op een zelfgekozen moment (individueel of met z'n tweeën). Tijdens of buiten de reguliere werktijd.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
De leervisie bestaat vaak uit een document waarin de organisatie (of de opleidingsmanager) beschrijft hoe het personeel door middel van opleiden, leren en ontwikkelen optimaal inzetbaar wordt gemaakt en gehouden.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie.
Nike ontwikkelt producten, diensten en belevingen voor de moderne atleet en biedt oplossingen voor toekomstige generaties. De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet.
Missies en visies zijn in Nederland en België vaak 3 tot 5 regels lang. Visies zijn vaak nog wat bondiger dan missies. Maar er zijn ook langere (tot ongeveer 1 A4) en kortere. In de kortste variant beslaan heeft de organisatie een missie die bestaat uit slechts één regel.