Eenvoud: Een sterk logo is simpel en gemakkelijk te begrijpen, waardoor het snel herkenbaar is, maar het mag niet beschrijvend zijn voor de producten of diensten die je levert. Overbodige elementen of ingewikkelde details kunnen het logo minder effectief maken.
Een logo moet memorabel zijn
Een ontwerp moet herkenbaar zijn. Dit wordt bereikt door het logo eenvoudig te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Een beeldmerk hoeft het bedrijf niet letterlijk uit te beelden. Kijk bijvoorbeeld naar de swoosh van Nike.
Ook het logo van Google behoort tot het bekendste logo ter wereld en heeft allemaal te maken met de bedrijfsnaam. Dit bedrijf kwam in 1997 op de markt en de ruwe versie van het logo werd in Gimp gemaakt door ene Sergey Brin.
Een logo is een speciaal ontworpen grafisch 'woord' voor jouw bedrijf. (logo is het Griekse woord voor 'woord'). Een merk is geen logo, icoon, symbool, huisstijl, advertentie of andere mogelijke uiting. Een merk is het onderbuikgevoel dat mensen hebben als ze denken aan jouw bedrijf.
Een sterk logo dient namelijk ook simpel, tijdloos en herkenbaar te zijn en bovendien te passen bij de branche waarin je met het merk actief bent.Ook moet het veelzijdig en schaalbaar zijn. Daarmee bedoelen we dat een logo er aantrekkelijk uit moet zien op de voorgevel van je bedrijf, maar ook op het visitekaartje.
Een logo is dus op alle fronten beeldbepalend. Het zegt over jou wie je bent.Het zegt over je bedrijf waar het voor staat. Een merk met een sterk logo wordt sneller een sterk merk dan een merk met een onherkenbaar en nietszeggend logo.
Hoe duidelijker jouw ideeën zijn, hoe goedkoper het zal zijn. Gemiddeld zal een logo tussen de €200 en €2000 euro gaan kosten. Beginnende ontwerpers zullen ongeveer tussen de 35 en de 50 euro per uur vragen voor een logo.
Als er merkenrecht op een logo, beeldmerk, vorm, kleur of teken rust, mag u deze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar.
Een gemiddeld bedrijfslogo zal tussen de €500,- en €5.000,- kosten. Afhankelijk van de omvang en complexiteit van het traject. Bij excentrieke wensen of behoefte aan een uitgebreide huisstijl kunnen de kosten behoorlijk oplopen.
Het logo straalt de eigenschappen van een bedrijf of organisatie uit. Zorg daarom dat je helder hebt wat je doelgroep aanspreekt en wat je wilt uitstralen. Past het bij je doelgroep? Dan is de kans groot dat je publiek het juiste gevoel krijgt bij je onderneming.
Consumenten herkennen primaire kleuren direct en door hun opvallende contrast zijn blauw-gele logo kleuren altijd goed leesbaar. Merken geven vaak de voorkeur aan blauw en geel als ze vertrouwen willen wekken. Voor veel mensen is het onderscheid tussen deze primaire kleuren een van de eerste dingen die ze leren.
Een goed ontworpen logo moet uniek, herkenbaar, eenvoudig en tijdloos zijn en de kernwaarden en persoonlijkheid van het merk weerspiegelen. Het kan worden gebruikt op verschillende media, zoals visitekaartjes, briefpapier, advertenties, websites en productverpakkingen. Het maakt deel uit van de huisstijl van je merk.
Rood staat voor kracht, passie en opwinding. Geel kent de betekenis van vreugde, vriendelijk en energie. Blauw is de kleur voor loyaliteit, betrouwbaarheid en intelligentie. Paars staat voor nostalgie, mysterie en beschaving.
Deze verfrissende kleur staat voor duurzaamheid, harmonie en gezondheid. Daarom wordt groen voornamelijk geassocieerd met de natuur. Tevens straalt het frisheid en groei uit. Wanneer je onderneming waarde hecht aan duurzaamheid, is deze kleur een geschikte optie.
Met een merk kunnen ondernemers hun producten of diensten onderscheiden van andere producten en diensten. Merkenrecht beschermt namen van producten of diensten. Het beschermt ook een logo of de vorm of verpakking van een product. Ondernemers moeten hun merk registreren als zij het willen beschermen.
U zult geen tekst aantreffen in een symboollogo, want als u dat wel zou doen, zou het een gecombineerd logo zijn. Dit type logo wordt vaak gebruikt door grote bedrijven die hun naam niet meer aan hun logo hoeven toe te voegen om herkend te worden.
Een beeldmerk is een grafische weergave die met een bedrijf, product of dienst wordt geassocieerd. Als alternatief wordt ook wel het woord logo gebruikt, alhoewel dit feitelijk incorrect is. Een beeldmerk bevat namelijk geen naam of tekst.
Logo's zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen jouw logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het ze hun laat voelen.
Het ontwerpen van een logo of andere grafische producten valt ook onder het auteursrecht. Dit betekend dat de grafisch ontwerper eigenaar blijft van de ontwerpen die zijn gemaakt in opdracht van een opdrachtgever.
Beginnende ontwerpers of de goedkopere ontwerpers vragen ongeveer € 700 tot € 1300 vragen voor een huisstijlontwerp. Je komt qua uurtarief ongeveer uit op tussen de 25 en de 46 euro per uur. Een huisstijl voor € 700 - € 1300 is niet duur.
Knight zette haar daarop voor 2 dollar per uur aan het werk om een logo te ontwerpen. Het kostte haar uiteindelijk 17,5 uur om tot het bekende NIKE logo te komen. Phil Knight was de medeoprichter van het uiteindelijke topmerk. En uiteindelijk was hij aan het design van het logo in totaal slechts 35 dollar kwijt.