De snelste motor ter wereld is de MTT Turbine Superbike Y2K ontworpen door Ted McIntyre. De geestesvader van deze motor voorzag de machine van een Rolls Royce Allison turbo motor, die gemaakt is naar het ontwerp van de turbine technologie van de marine.
Rocky Robinson – Snelste motorrijder ooit
Op 25 september 2010 zet hij een wereldsnelheidsrecord neer op de Bonneville Speedway in Utah: 605,697 kilometer per uur! Nooit eerder en daarna ook nooit weer heeft iemand zo snel op een motorfiets gereden.
Het indrukwekkende type, de Yamaha YZF R1, zag in 2015 het licht. Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
Normaal gesproken kan je met een motorfiets die tussen de 50 en 100 pk heeft prima uit de voeten. En dan moet je al dat vermogen ook nog goed in de hand kunnen houden. Ga je ver over de 100 pk grens heen dan heeft de gemiddelde motorrijder snel moeite om de boel in de hand te kunnen houden.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Het bekende bochtentraject 'Wasserscheide' is in de bochten voorzien van motorvriendelijke geleiderails, mocht het eens verkeerd gaan, maar hier geldt tevens een maximum snelheid van 70 km/uur.
Een 600cc is een sterke motorfiets die de maximale snelheid van 130 km/u kan halen (210 kilometer/uur).
250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden
Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar. Voor echt lange ritten op de snelweg zijn deze motoren minder geschikt.
De Rocket 3 van Triumph is 's werelds sterkste in serie gebouwde motorfiets. Het apparaat is niet alleen zo sterk als een buffel, maar ziet er ook zo uit. Met een cilinderinhoud van 2500 cc is de motor groter dan die van de meeste auto's.
Neiman Marcus Limited Edition Fighter - 9.400.000 euro
Daarmee is het de duurste motor die ooit gemaakt is.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Aan boord van de Yamaha YZF-R1 tref je een 998cc parallel viercilinder motorblok. Dit motorblok drukt op zijn piek vermogen een schrikbarende hoeveelheid PK's van 200PK richting de grond. Dit piek vermogen komt vrij middels een lineaire vermogensafgifte.
Denk daarbij aan aerodynamica, de staat van de achterband en ook de acceleratie uit de bochten. In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur.
Suzuki GSX1300R Hayabusa (397 km/h)
Hij heeft zijn naam te danken aan de slechtvalk. In het Japans heet dit beestje dus Hayabusa. De slechtvalk kan een snelheid behalen van meer dan 300 km/u.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen.
Grofweg zijn dit motoren tussen de 600 en maximaal 1000cc met vermogens tussen de 60 en 120 pk.
De Yamaha YZF R125: Een van de snelste motoren met 125cc
De 125cc motor is voorzien van een hightech instrumentenpaneel en heeft een topsnelheid van ruim 130 km/u. Iets wat toch een absoluut pluspunt is van deze vloeistofgekoelde eencilinder, zo weet je zeker dat ook snelweg rijden geen probleem is.
Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.