De SLT (Sprinter Lighttrain) is een type treinstel dat vanaf 2009 in dienst is bij de NS. De SLT is speciaal bedoeld voor de Sprinter-treindiensten.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Hoeveel treinen het worden, hangt af van de indeling van de trein en hoeveel stoelen er bijvoorbeeld in passen. NS laat wel weten uit te gaan van tussen de 8.000 en 18.000 stoelen. De Sprinters zullen in elk geval enkeldeks zijn.
Een sprinter is een soort trein, die door Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt gebruikt. In andere landen en bij vervoersmaatschappijen wordt de naam stoptrein gebruikt. Er zit geen verschil tussen sprinters en stoptreinen; alleen de NS gebruikt er een andere naam voor.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Het treinstel is voorzien van vier tractie motoren van CEM Oerlikon(F) type . Elke motor heeft een vermogen van kW ( pk). Het treinstel heeft een totaal vermogen van 1.250 kW ( pk). Deze motoren afgeveerd zijn opgehangen.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Soorten. De NS heeft ook verschillende materieelsoorten die in verschillende samenstellingen rijden. Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen.
De baanvaksnelheid van goederentreinen op grote stations is bijvoorbeeld 40 kilometer per uur. Voor de overige stations 80 kilometer per uur. De baanvaksnelheden voor reizigerstreinen zijn weer anders. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt de wettelijk toegestane baanvaksnelheden.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Welke treinen hebben gratis internet? In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.