Je SEO alias is je gebruikte (en zichtbare) URL van je pagina's. Hoewel het principe van een SEO alias vrij eenvoudig is, gaat dit toch nog vaak mis. Vooral bij webwinkels. Wanneer je meerdere categorieën en producten hebt, kan het zo zijn dat je URL eruit komt te zien als een regel code.
Een SEO-titel is een andere naam voor de meta-titel van een pagina. De meta-titel is de titel die in de titelbalk van een browser verschijnt. Wat veel mensen echter niet weten, is dat deze titel ook door Google gebruikt wordt in de zoekresultaten. Daar komt ook de naam SEO-titel vandaan.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
On-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen van je website die je voor SEO kunt optimaliseren. Deze onderdelen hebben effect op zoekmachineoptimalisatie. Hierbij kun je denken aan de title tags, meta description, headings, URL's, alt tekst, content maar ook interne links en zoekwoordoptimalisatie.
Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst, zodat je zoekmachines signalen geeft dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier goed mogelijk op elkaar aan.
Meta descriptions moeten de pagina goed omschrijven en uniek zijn. Het doel van een meta description is dat deze de pagina samenvat in een korte, duidelijke, manier. Zie het als de inleiding van een boek. U moet hiermee een zoeker overtuigen dat uw website bevat wat ze zoeken.
De paginatitel is een html element in een webpagina, die in de head van het HTML document wordt opgenomen. De paginatitel (ook wel page title genoemd) is de titel van een webpagina en deze zie je bovenin je browser wanneer je een website hebt geopend.
Een header tag is een titel van een webpagina. Dit soort tags wordt vaak verwart met head-tags, die in de HTML-code van je website staan. Hierin vind je zaken zoals de title tag en meta description terug. Een header tag is een HTML-tag waarmee je een kop of sub-kop binnen een tekst aanduidt.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Ga naar de website en scroll naar de knop 'Keyword Position'. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.