Wat is een regularisatie? Reizigers zonder abonnement: Indien je om welke reden dan ook geen ticket aan het Boordtarief koopt, zal de treinbegeleider een voorstel tot regularisatie opmaken dat € 75 kost, waarna je je reis kan verderzetten.
Je reist zonder een geldig vervoersbewijs: Koop een ticket aan Boordtarief (prijs van het ticket + € 7) en zet je reis gewoon verder. Koop je geen ticket aan Boordtarief voor welke reden dan ook, dan is de treinbegeleider verplicht een vaststelling van onregelmatigheid op te stellen (€ 75).
De boete van 75 euro die op het kaartje staat, moet u binnen de 14 kalenderdagen betalen. Betaalt u niet, dan kan de NMBS u een (niet-aangetekende) herinneringsbrief sturen.
Wat is de wachttijd om een terugbetaling te ontvangen? Onze klantendienst stelt alles in het werk om je binnen de 20 dagen te antwoorden. De NMBS-klantendienst helpt je graag telefonisch verder, elke dag van 7 tot 21.30 uur op het nummer 02 528 28 28.
Het wijzigen van de datum en / of vertrektijd of het annuleren van treintickets is alleen mogelijk zolang de tariefvoorwaarden van uw ticket dit toelaten. Flexibele tarieven hebben geen of minder annulerings- of wijzigingskosten dan een niet-flexibel tarief dat in de regel niet kan worden geannuleerd of gewijzigd.
Online annuleren is mogelijk voor: tickets die u gekocht hebt via de website, de app of het NMBS Internationaal Contact Center. tickets waarvan de voorwaarden een terugbetaling toestaan. Digital Homeprint-tickets, e-tickets of klassieke 'papieren' tickets die nog niet werden afgedrukt in het station of verzonden per ...
Ze zijn geldig voor 1 heen- en 1 terugreis op de datum die vermeld staat op het ticket. Op die datum kan je een trein naar keuze nemen (behalve bij tijdsbeperkingen zoals voor het Senior Ticket, Discovery Ticket ...). Een treinticket laat je niet ongelimiteerd reizen.
Heeft u uw trein gemist, raadpleeg dan één van onze medewerkers bij de NS International-balie in een Service & Tickets winkel op het station of NS International Klantenservice via 030 2300023 (24/7).
Wilt u uw online of telefonisch gemaakte boeking annuleren dan kan dit online in Mijn NSI. Let op: wijzigt of annuleert u tickets vanwege een spoor- of treincalamiteit waarbij de vertraging oploopt tot meer dan 60 minuten of staking en moet u kosten betalen?
Reis je met een abonnement tijdens de daluren, dan reis je met korting. Bij abonnementen bepaalt het moment van inchecken de korting die wordt berekend voor de gehele reis. Let op: na het inchecken moet jouw treinreis binnen 30 minuten starten, zoals vermeld in je productvoorwaarden.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Voor zwartrijden riskeer je een administratieve boete van 250 euro. Word je tijdens hetzelfde jaar een 2de keer betrapt, bedraagt de boete 500 euro. Je kan tegen een administratieve boete in beroep gaan bij depolitierechtbank.
Wanneer je geen vervoerbewijs aan de conducteur kunt laten zien, als je reist op een traject dat buiten de route ligt van je vervoerbewijs of wanneer je in de 1e klas reist met een 2e klas-vervoerbewijs reis je zwart en kun je een boete krijgen.
Reizigers zonder abonnement:
Als je binnen de 14 kalenderdagen betaalt vermijd je een administratieve boete van € 250. In geval van vervalsing zal de binnen de 14 dagen te betalen Regularisatie € 150 bedragen. Door op tijd te betalen, vermijd je een administratieve boete van € 300.
Je kan betalen met je bankkaart of cash. De automaten zijn beschikbaar in alle stations. Elke reiziger moet met een geldig vervoersbewijs de trein opstappen. Indien je om welke reden ook geen biljet hebt kunnen kopen op voorhand, dan moet je een ticket kopen aan boord van de trein tegen Boordtarief.
Het Flex tarief is het standaard tarief voor reizen naar België en Luxemburg. Dit tarief is te combineren met alle kortingskaarten, zowel binnen Nederland als binnen België. Prijzen zijn afhankelijk van het traject. Wijzigen en annuleren is zonder kosten mogelijk tot en met de dag van vertrek.
Bel het NMBS Internationaal Contact Center via +32 70 79 79 79 (€0,30/min).
'Non Flex' wordt meestal gebruikt voor tarieven die niet omgewisseld (gewijzigd) of terugbetaald kunnen worden. 'Mid Flex' wordt meestal gebruikt voor tarieven die in beperkte mate omgewisseld (gewijzigd) en gedeeltelijk terugbetaald kunnen worden.
Op uw treinticket staan uw eigen rijtuignummer en zitplaatsnummer vermeld die corresponderen met de nummers op het perron en het stoelnummer in de trein.
De NMBS-klantendienst helpt je graag telefonisch verder, elke dag van 7 tot 21.30 uur op het nummer 02 528 28 28.
Neem altijd ruime overstaptijd, internationale treinstations zijn vaak groot en druk. Hoeveel overstaptijd u precies nodig heeft is afhankelijk van verschillende factoren zoals de afstand naar het overstapperron, eventuele regels van de spoorwegmaatschappijen en uw persoonlijke voorkeur.
Ben je ouder dan 65 jaar en reis je met de trein, dan kan je gebruik maken van het Seniorenbiljet. Met dit voorkeurtarief betaal je 7,20 euro in 2de klas en 15,30 euro in 1ste klas voor een heen- en terugreis op dezelfde dag (prijzen geldig vanaf 01-02-2020).
Enkele keren met de trein
Deze pass geeft je recht op 10 enkele reizen aan € 8,70 (€ 8,40 in de app) per reis.
Met je 10 identieke rittenkaart reis je 10 keer in één of andere richting tussen twee stations die je op voorhand hebt gekozen. Je kan op eender welk uur een trein nemen. Je enkele reis is geldig voor een traject met de kortste afstand in km tussen het vertrek- en aankomststation.