Een projectplan (ook wel plan van aanpak genoemd) is het basisdocument voor de uitvoering van een project. Je beschrijft hierin per fase zo concreet mogelijk welke producten of resultaten het team op moet leveren, hoe dat moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn.
Een projectaanpak of methodologie verwijst naar hoe een projectmanager een project uitvoert . Het is de richtlijn die deze professionals gebruiken om logisch en systematisch beslissingen te nemen over een project. Projectmanagers kunnen eenvoudig taken toewijzen aan hun teamleden met een gedefinieerde projectaanpak.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting. Deze vijf fases zijn de leidraad voor jou en je team, zodat de planning van al jullie projecten een fluitje van een cent wordt.
In de methoden beschrijf je in een aparte paragraaf of hoofdstuk wat je precies hebt onderzocht in je onderzoek en op welke manier dit is gebeurd.
Het Plan van Aanpak wordt door de werkgever samen met de werknemer opgesteld.
Een goed plan schetst duidelijke strategieën en actiestappen om de doelstellingen en doelen te bereiken . Simpeler is beter. Strategieën moeten worden afgestemd op de algehele visie en het doel, en actiestappen moeten specifiek, tijdgebonden en toegewezen zijn aan verantwoordelijke personen of teams.
Projectmatig werken is een bepaalde projectmanagement methodiek waarbij je op een systematische wijze werkt aan een bepaald vraagstuk. Het vraagstuk heeft altijd een einddoel en een deadline welke vooraf wordt bepaald door de opdrachtgever of de projectmanager van het project.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
Populaire projectmanagementmethodologieën
Critical Path Method (CMP) Kritieke keten projectmanagement. Lean. Six Sigma-methode.
Ook verstaat men er een overkoepelende methode met verschillende deel-methoden omvat. Methodologie is het theoretische kader dat een methode ondersteunt. Daarbij is een methode de (doelgerichte) werkwijze waarop een bepaalde procedure wordt uitgevoerd of de reeks procedures waarmee u een doel kunt bereiken.
Onderzoeksmethoden zijn de strategieën, processen of technieken die worden gebruikt bij het verzamelen van gegevens of bewijsmateriaal voor analyse om nieuwe informatie te ontdekken of een beter begrip van een onderwerp te creëren.
Bij een case study doe je geen onderzoek onder een grote steekproef. Je gaat je in plaats daarvan in detail verdiepen in één specifiek persoon of fenomeen of één specifieke groep, organisatie of gebeurtenis. Zo krijg je diepgaand inzicht in die ene case of in een paar cases.
Een projectplan (ook wel plan van aanpak genoemd) is het basisdocument voor de uitvoering van een project. Je beschrijft hierin per fase zo concreet mogelijk welke producten of resultaten het team op moet leveren, hoe dat moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn.
Ontwikkel een gedetailleerde projectverklaring van vereisten (projectprogramma) inclusief (1) definitieve scope, (2) budget en (3) projectplanning. Ontwikkel schematische ontwerpfaseplannen en specificaties. Bereid ontwerpontwikkelingsfaseplannen en voorlopige (schets) specificaties voor.
Volgens de PMBOK Guide (Project Management Body of Knowledge) van het Project Management Institute (PMI) bestaat de levenscyclus van een projectmanagementproject uit vijf afzonderlijke fasen: initiatie, planning, uitvoering, monitoring en afsluiting. Samen zorgen deze fasen ervoor dat een projectidee wordt omgezet in een werkend product.
Methoden voor projectmanagement draaien om het beheersen van projecten. Eigenlijk gewoon de manier waarop je projecten organiseert, voorbereidt, plant, uitvoert en afrondt. Je ziet tegenwoordig steeds meer verschillende projectmanagementmethoden.