Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Professioneel samenwerken is als volgt gedefinieerd:
'Een vorm van samenwerken, waarbij autonome organisaties ertoe overgaan duurzame afspraken aan te gaan en zo delen van het werk op elkaar af te stemmen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
“De definitie van een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken.”
Het management team is verantwoordelijk voor het beleid van de organisatie. Ze zetten de toon voor onder andere de doelstellingen, prioriteiten en de missie en visie. Ze bepalen de lange termijn voor de organisatie en zorgen ervoor dat het makkelijk vertaald kan worden voor uitvoering in de organisatie.
Krachtige gesprekken voeren en goede vragen weten te stellen is cruciaal in het vormen van een succesvol team. Alleen door goed te kijken, open te luisteren en gedrag (zowel positief als negatief) met elkaar te benoemen, creëer je eenduidigheid en maak je het gezamenlijk streven duidelijk/herkenbaar.
Een team dat elkaar versterkt is doeltreffender. Begrip voor elkaar: Iedereen moet zich vrij voelen om zich open te stellen en zijn gevoel te uiten. Drang naar avontuur: Een team dat niet bang is voor een uitdaging en graag nieuwe dingen uitprobeert komt met resultaten waarmee je echt kan concurreren.
Wat betekent teamplayer? 'Iemand die goed is in samenwerken binnen een groep van mensen': teamplayer betekenis. Hij of zij herkent dat een groep sterker is dan een individu en doet er alles aan om samen met het team de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling te halen.
Een team is een aantal mensen dat samenwerkt om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Elk team is de som van zijn delen, wat betekent dat de leden van het team op elkaar aangewezen zijn om het resultaat te bereiken.
Teamwork zorgt voor een hecht en positief team
Een goede en productieve samenwerking zorgt voor succes. En teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die dit succes samen kunnen bereiken. Daarnaast heeft teambuilding een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek.
Teamontwikkelplan of teamontwikkelingsplan maken? Dat is een plan waarin je de gewenste ontwikkeling van het team beschrijft en ook hoe je deze ontwikkeling denkt te bereiken. Een teamontwikkelingsplan begint door vast te stellen in welke fase van teamontwikkeling je nu zit (ist) en waar je naar toe wilt (soll).
Een teamleider is iemand die een team van medewerkers aanstuurt.Ook maak en bewaak je de planning, verdeel je taken en zorg je ervoor dat de kwaliteit van het uitgevoerde werk tiptop in orde is. Als teamleider ben je de schakel tussen de collega's van je team en het management van het bedrijf waar je werkt.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.