Een persbericht heeft als doel om nieuws te brengen over een bedrijf, product, evenement, etc. Dit houdt tevens in dat de tekst puur moet informeren en geen verborgen reclame mag bevatten van jouw bedrijf of product. Het is de bedoeling dat deze tekst objectief is en interessant voor de potentiële lezers.
Hou het bondig en duidelijk
Een persbericht schrijven, da's geen vrijgeleide om een lijvige roman neer te pennen. Breng jouw boodschap bondig doch duidelijk over: Beperk de lengte van jouw perstekst tot maximum 1,5 pagina.
Het doel van een persbericht is informeren; je wilt een nieuwsbericht delen. Een te wervende tekst en reclametaal kan journalisten nog wel eens afschrikken. Schrijf daarom zo objectief mogelijk: blijf to-the-point, formuleer helder en houd je aan de feiten.
Een persbericht is een geschreven bericht dat door een instantie wordt verspreid aan nieuwsmedia, met de intentie de inhoud gepubliceerd te laten worden door deze media. Het doel van persberichten is doorgaans het creëren van interesse bij of het overtuigen van het publiek.
Een goed persbericht is kort (hooguit één A4'tje) en bondig. De formulering is helder en actief (dus geen lijdende vorm). Behandel in volgorde van belangrijkheid: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Meteen aan het begin moet duidelijk zijn waar het over gaat.
Een persbericht moet een logische opbouw hebben waarin je begint met het belangrijkste nieuws, aangevuld met de feiten en eindigt met achtergrondinformatie. Te vaak zien we persberichten waar alle feiten verspreid staan door het artikel. We willen zó veel vertellen dat we verzanden in irrelevante details.
Een persbericht heeft als doel om nieuws te brengen over een bedrijf, product, evenement, etc. Dit houdt tevens in dat de tekst puur moet informeren en geen verborgen reclame mag bevatten van jouw bedrijf of product. Het is de bedoeling dat deze tekst objectief is en interessant voor de potentiële lezers.
De beste dag om persbericht te versturen is donderdag, wanneer ruim een kwart van de journalisten e-mails openen en nog beter, ook nog eens lezen. De slechtste dagen voor persbericht versturen zijn woensdag en vrijdag, wanneer zelfs 85% van de e-mails verloren gaan in de inbox van de journalisten.
Er zijn verschillende tarieven beschikbaar voor het schrijven van een persbericht. Je kan ze gemiddeld vinden voor prijzen tussen de €125 en €400 exclusief BTW.
Door twee weken van tevoren contact op te nemen met een 'sufferdje' (lokale krant of huis-aan-huisblad), ben je zeker op tijd. Er lijkt enigszins consensus te bestaan: het versturen van een bericht aan het begin van de week is het meest effectief.
Persbericht = nieuwsbericht
Dat is belangrijk om te weten, omdat je je persbericht hierdoor gelijk al de juiste richting kan geven. Een marketingtekst heeft tot doel de verkoop van je product of dienst te bevorderen. Een nieuwsbericht is daarentegen in eerste instantie gericht op informeren.
Je kunt het bericht naar de lokale dagbladen sturen. Ook is het de moeite waard om het lokale gratis weekblad in overweging te nemen. Deze goed gelezen kranten worden huis-aan-huis bezorgd en hebben daarmee een groot bereik binnen de regio. De kranten hebben vaak een kleine redactie met een beperkt budget.
Met een persbericht kun je veel meer publiciteit krijgen. Stuur het naar alle media in de omgeving en grote kans dat er aandacht aan wordt besteed. Waarschijnlijk is het bereik veel hoger dan je via social media bereikt. Een persbericht versturen is gratis.
Vraag: Wat is de juiste spelling: persé of per se? Antwoord: Juist is: per se.
Stuur je je persbericht eenvoudig naar alle relevante Nederlandse media. Verstuur je nieuws direct naar de juiste journalisten. Voeg zelf mensen toe aan jouw perslijst. Laat jouw persbericht redigeren of schrijven door een professional van ANP.
Noot voor de redactie Een persbericht sluit je af met een noot voor de redactie. Hierin geef je aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, e-mailadressen en telefoonnummers op van contactpersonen, of verwijs naar een website voor meer informatie.
Journalistiek schrijft nieuws en informatie in veel verschillende mediaformaten. Het nieuws wordt vaak gerapporteerd in korte en eenvoudige zinnen, en het doel is om de lezer te informeren over gebeurtenissen en ander nieuws.
Wat is, wat doet een journalist? Kranten, radio en televisie brengen heel wat nieuws.Dat nieuws wordt verzameld door journalisten.Je 'vertaalt' het nieuws in duidelijke artikels of beelden.
Lever je persbericht in Word formaat aan. Een bericht in Word formaat geeft ons de mogelijkheid om direct met je bericht aan de slag te gaan. We ontvangen vele berichten in PDF formaat. Deze zijn vaak lastig te kopiëren of zelfs beveiligd hiervoor.
Laat wervend en commercieel taalgebruik achterwege. Besteedt aandacht aan de zogenaamde 5 w's: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Houdt het persbericht kort. Gebruik maximaal 500 woorden (1A4).
Opbouw aankondigen
Nadat je het doel van je tekst hebt besproken, geef je kort aan hoe je tekst is opgebouwd, waar je als eerst op ingaat en wat je daarna bespreekt. Zo weten je lezers waar ze aan toe zijn en waar de informatie staat die voor je lezers het belangrijkst is.