Je kijkt naar een maatschappelijk vraagstuk vanuit de rol van de overheid en de rol van het rechtsstysteem.
Je weet nu wel wanneer een onderwerp bij Maatschappijleer thuishoort. Een sociaal, maar ook politiek probleem. Maar wat je ook moet kunnen, is zo'n maatschappelijk probleem van verschillende kanten bekijken. Dat noemen we invalshoeken.
Bij de sociaal-culturele invalshoek staan vragen naar de opvattingen van de betrokkenen, hun waarden en normen en morele rechten en plichten centraal.
Je kijkt hoe een maatschappelijk vraagstuk gezien werd in het verleden of in andere landen.
Persoonlijke invalshoek: Deze invalshoek word zichtbaar wanneer je de vraag “is het juist wat ik doe?” als volgt interpreteert: 'Past dat wat ik doe bij mij, ben ik oprecht in wat ik doen en kan ik erachter staan? ' daarnaast vormt “het persoonlijke” een begrenzing voor “het technische”.
Invalshoek en probleemstelling helpen de lezer bij het ontdekken en vasthouden van de rode draad van een tekst. Daarbij vormen ze ook een instrument dat schrijvers kan helpen gedurende het schrijfproces. Met een invalshoek kun je het onderwerp afbakenen, informatie selecteren en lijn in de tekst aanbrengen.
De term 'sociaal' gaat over iemands thuissituatie en het sociale milieu waaruit iemand komt.De term 'cultureel' gaat over normen, waarden en gebruiken die iemand van huis uit meekrijgt. De sociaal-culturele achtergrond kan ook duiden op een specifieke groep waar iemand zich mee identificeert.
Bij sociale en culturele vaardigheden gaat het om het effectief kunnen leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden.
Vaak zijn er nieuwe wetten of regels nodig om een maatschappelijk probleem op te lossen. Gekozen politici moeten de wetten aanpassen en oplossingen bedenken voor een maatschappelijk probleem en daarom spreken we ook wel van een politiek probleem.
Een invalshoek is het gezichtspunt, perspectief of kader van waaruit je een tekst schrijft. Het is de manier waarop je het onderwerp belicht. Je zet de schijnwerper op een bepaald stukje van de werkelijkheid. Met andere woorden: je zoomt op een aspect van het onderwerp dat voor de lezer relevant is.
Deze deelvragen werken we uit vanuit politiek-juridische, sociaal-culturele, sociaaleconomische en de vergelijkende invalshoek.
Kort samenvattend is een probleem een maatschappelijk probleem wanneer: – Veel mensen ermee te maken hebben;– Het probleem op de politieke agenda staat;– Er sprake is van meerdere groepen, meningen en oplossingen.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn bij contacten met andere mensen. Voorbeelden van sociale vaardigheden zijn luisteren, een gesprek op gang houden, iemand een compliment geven, jouw mening geven, iets weigeren, voor jouw belangen opkomen en reageren op kritiek.
De sociaal-culturele waarde beschrijft maatschappelijke aspecten van het gebied of van een element voor mensen (al dan niet uit de directe omgeving).
Het gaat om een situatie die veel mensen onwenselijk vinden; die veel mensen in strijd vinden met bepaalde waarden en/ of normen. 2. Er bestaan verschillende meningen over de oplossing van het probleem. Betrokken burgers/ groeperingen hebben vaak verschillende waarden, normen, belangen.
Het blijkt lastig om één specifieke eigenschap te noemen. Maar het hebben van een positieve basishouding en geduld, waardevrij kunnen luisteren en kunnen aansluiten bij de leefwereld van een cliënt worden genoemd als belangrijke competenties sociaal werker.
De invalshoek van de vleugel van een vliegtuig is de hoek tussen de koorde van de vleugel en de richting van de ongestoorde luchtstroming. De invalshoek (Engels: angle of attack) wordt aangegeven door de letter alpha (α). De lift die gegenereerd wordt door een vleugel(profiel) is direct afhankelijk van de invalshoek.
Kritisch denken is een belangrijke onderliggende vaardigheid bij de normatieve competentie. Dat is het vermogen om normen en waarden, praktijken en meningen in vraag te stellen. Het is ook het nadenken over de eigen waarden, over het eigen handelen.
Normale problemen kennen we allemaal: je telefoon gaat kapot, het gaat niet goed op school of je hebt ruzie met vrienden. Hier gaat het om persoonlijke problemen waar jij zelf last van hebt. Bij een maatschappelijk vraagstuk gaat het om problemen waar een grote groep van de (Nederlandse) samenleving last van heeft.
Nederlanders noemen het disfunctioneren van politiek en bestuur het belangrijkste maatschappelijke probleem. Daarna volgen op volgorde van belangrijkheid: inkomen en prijzen, immigratie en integratie, klimaat en stikstof, en – op gelijke hoogte met klimaat – wonen en leefomgeving.
Criminaliteit (48 procent) en milieuvervuiling (45 procent) worden het vaakst gezien als een (heel) groot probleem1. Daarnaast zegt 28 procent dat de mentaliteit van de bevolking een (heel) groot probleem is, 25 procent vindt dat van de bevolkingsdichtheid en 20 procent van de multiculturele samenleving.
Maatschappijleer is geen burgerschap, maar burgerschap past wel bij maatschappijleer. We hebben daarom voor onze methoden speciale opdrachten per paragraaf of hoofdstuk ontwikkeld.