Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Personal Branding gaat om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren. Het is zelfprofilering in je werkcontext, gericht op duidelijk vertellen wat je doet, waarom je het doet en wat jou bijzonder maakt in je werk, in je opdrachten. Omdat je op moet vallen. De concurrentie is groot.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken.
Branding fotografie is fotografie gericht op je merk. Met beelden laat je zíen wat je merk is en waar je voor staat. Humor, eerlijkheid, betrouwbaarheid, dat soort kenmerken kun je allemaal visueel maken.
Definitie Employer Branding
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Een lifestyle merk is een merk dat inspeelt op waarden, aspiraties, interesses, gedrag of meningen van een groep of cultuur. Deze merken proberen mensen te inspireren, te begeleiden en te motiveren met als doel een bijdrage te leveren aan de verlangens om door een groep opgenomen te worden.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Branding gaat niet over het hebben van een leuk logo of een leuk reclamespotje, het gaat veel verder dan dat. Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
`een rots in de branding (iemand op wie je altijd kunt vertrouwen) II de branding zelfst.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit.
Branding levert niet alleen geld op, maar je creëert hiermee ook een leuke en interessante plek waar mensen met enthousiasme werken. Medewerkers voelen zich verbonden met de merkwaarden, de manier waarop ze hun werk doen en hoe ze communiceren met klanten.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Definitie: Merkidentiteit
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
[design] Een begrip waarbij vormgeving niet beperkt blijft tot losse producten, maar waarbij ook de context van die producten een rol speelt en vormgeving wordt ingezet om het publiek te omschrijven in termen van doelgroep en smaak. Belangrijke invloed hierbij hebben de 'lifestyle'-bladen.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.