De pedagogische medewerkers bieden verschillende activiteiten aan (gericht spel) waar de kinderen aan mee kunnen doen, zoals knutselen, muziek maken, voorlezen, poppenkast, enzovoort. Deze activiteiten sluiten doorgaans aan op het thema waar mee gewerkt wordt.
Pedagogische activiteiten in een kinderdagverblijf
Een tedere en zorgzame houding tegenover de allerkleinste is een pedagogische activiteit die een levenslange invloed heeft op het kind. Er moet naast opvoeden en verzorgen ook gekeken worden naar de verbale capaciteiten.
Pedagogiek is de studie naar opvoeding en ontwikkeling van kind tot volwassenheid. De wetenschap bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen en ook de relatie tussen het kind en zijn omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media, etc. De nadruk ligt vooral op het handelen.
Pedagogisch handelen omvat alle acties van de leerkracht die gericht zijn op de opvoeding en ontwikkeling van leerlingen. Het is een breed begrip dat raakt aan alles wat een leerkracht doet om jouw kind niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel te begeleiden in zijn of haar groei.
Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog. Pedagogen bestuderen de opvoeding en de ontwikkelingsfasen van een kind. Daarnaast kijken zij ook naar de relatie van het kind met zijn omgeving.
Het bijvoeglijk naamwoord pedagogisch, uitgesproken als "peh-duh-GAH-gi-cal", komt van het Griekse woord paidagōgikos, wat "leraar" betekent. Als het pedagogisch is, heeft het betrekking op lesgeven, van lesplannen tot benaderingen van lesgeven, zelfs hoe het klaslokaal eruitziet .
Iedere leraar, iedere school heeft voor zichzelf een pedagogische opdracht te formuleren: een belofte aan kinderen, ouders en gemeenschap, waaruit blijkt wat je met je onderwijs wilt bereiken; waarin duidelijk wordt op welke manier je wilt bemiddelen tussen het kind en de grote wereld.
de activiteiten van het opvoeden of onderwijzen; activiteiten die kennis of vaardigheden overdragen. synoniemen: didactiek, educatie, educatieve activiteit, instructie, lesgeven .
/ˌpedəˈɡɑːdʒɪkli/ (formeel) op een manier die verband houdt met lesmethoden .
Onder pedagogische activiteiten worden, naast de primaire pedagogische activiteiten, dat wil zeggen het geven van onderwijs (bijvoorbeeld hoorcolleges, seminars, practica, werkcolleges, mondelinge consulten), ook andere activiteiten verstaan die verband houden met de onderwijsactiviteiten van de universiteit, zoals het adviseren, raadplegen en beoordelen van scripties en andere ...
Ze bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen, en de relaties tussen het kind en zijn sociale omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media. Ook wordt de opvoeding van moeilijk opvoedbare kinderen onderzocht. Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan.
De Socratische methode is misschien wel de beroemdste pedagogische benadering in het onderwijs. Het komt voort uit het werk van de Griekse filosoof Socrates, die vragen stelde om kritisch denken bij zijn studenten aan te moedigen. Net als constructivisme zet de Socratische methode het traditionele hoger onderwijs op zijn kop.
Een taak waarbij twee leerlingen moeten proberen het aantal verschillen tussen twee vergelijkbare afbeeldingen te vinden, is een voorbeeld van een pedagogische taak. De taak zelf is niet iets dat je normaal gesproken in de echte wereld tegenkomt. De interactionele processen die het vereist, leveren echter nuttige input voor taalontwikkeling.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
De pedagogische basis bestaat uit alle contacten, relaties en leefomgevingen die bijdragen aan het opgroeien en opvoeden van kinderen. Ervaringen buiten het gezin hebben veel invloed op de ontwikkeling van kinderen. Als je ervaringen opdoet en mensen ontmoet, leer je als kind wat je zelf vindt en wie je bent.
Pedagogische taak: kinderen begeleiden bij menswording, ontwikkeling van zelfverantwoordelijke en zelfredzame individuen, die op een constructieve manier lid zijn van de samenleving, die bij het leren betrokken, sociale volwassenen worden.
Doelen zijn doorgaans algemener dan objectieven. Je kunt het hebben over de algemene doelen van een eenheid of een cursus. Maar pedagogische doelen beschrijven wat de student na de les kan doen, niet de activiteiten die de student tijdens de les uitvoert .
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.