Feiten. Verkoper heeft een pand in bezit dat hij verhuurt aan derden. Verkoper is zelf een loodgieter die elders woont en hij wil de huurinkomsten gaan gebruiken als pensioenvoorziening. Uitgangspunt is dat de verkoper handelt als particulier.
Met een professionele verkoper wordt bedoeld dat deze partij handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf. In dat geval kan de professionele verkoper geen beroep doen om het schriftelijkheidsvereiste en is hij dus wel gebonden aan de mondelinge overeenstemming.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Als je niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, ben je geen zakelijke verkoper. Op Marktplaats word je dan aangemerkt als particulier.
Je bod is niet bindend, dus je bent niet verplicht om het product te kopen. Je kunt je bod altijd intrekken als je geen interesse meer hebt.
Op grond van de wet hebt u als koper na het tekenen van het koopcontract een bedenktermijn van 3 dagen. Soms is in het koopcontract afgesproken dat de verkoper ook een bedenktermijn heeft. De verkoper kan dan binnen de bedenktermijn van het contract af. Een bedenktermijn voor de verkoper komt niet vaak voor.
Geef de verkoper voldoende tijd om te reageren. Krijg je geen reactie, probeer het dan nog eens. Blijft een reactie uit, overweeg dan om je bod te verwijderen. Houd er rekening mee dat een product inmiddels verkocht kan zijn en de verkoper daarom niet meer reageert.
Verdien je jaarlijks bijvoorbeeld 1.000 euro aan het verkopen van spullen op Marktplaats, dan betaal je daar normaliter 37% belasting over. Omdat het bedrag dat overblijft minder is dan 2.242 euro, hoef je hierover geen belasting af te dragen.
Zolang uw omzet lager is dan 25.000 euro, hoeft u geen btw aan te rekenen. Om te bepalen of een bijverdienste 'regelmatig' is, kijken de fiscus en de sociale zekerheid naar verschillende criteria, zoals het aantal keren dat u iets bijverdient en hoe snel die bijverdiensten elkaar opvolgen.
Zoals je ziet is het een groot verschil of je een hobby hebt of een bron van inkomen. En als is vastgesteld dat sprake is van een bron van inkomen, wordt je dan gezien als resultaatgenieter of als ondernemer? Voor ondernemers kunnen de belastingvrijstellingen meer dan €10.000 per jaar bedragen.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Reacties. In de regel is de consument nooit verantwoordelijk voor de heenzending. De webwinkelier is verantwoordelijk dat het pakketje goed bij de consument aan komt. Raakt de bestelling onderweg toch beschadigd, dan moet er door de webwinkelier een oplossing aangeboden worden aan de consument.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Helaas kan het voorkomen dat iemand via Marktplaats een product aanbiedt dat gestolen is. Op het moment dat je dit product koopt of verkoopt, maak je je schuldig aan heling. Zowel het kopen als het verkopen van een gestolen van een gestolen product wordt aangemerkt als heling en is dus strafbaar.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Als het gaat om een aankoop via marktplaats bij een bedrijf, dan heb je recht op een goed product. Ook als de garantieperiode verlopen is. Een goed product is een product dat functioneert als je ervan mag verwachten. Wat je ervan mag verwachten hangt af van het soort product en hoe het aangeprezen is door de verkoper.
Retour afzender
Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.