Als zorgprofessionals kennen we het allemaal: rapporteren en overdracht doen. Dit is het proces waarbij je de belangrijkste informatie over de dag van een cliënt vastlegt, waarna je aan het einde van jouw dienst gerust de cliënt over kan dragen aan de volgende zorgverlener.
Een overdracht wordt gedefinieerd als het overdragen van de verantwoordelijkheid voor de zorg aan de patiënt met als doel de continuïteit van de zorg te waarborgen.
Met een transmurale overdracht worden de verantwoordelijkheden voor de patiënt door de behandelend arts, verpleegkundige, paramedicus of apotheker in het ziekenhuis overgedragen aan de volgende zorgverlener. Een goede transmurale overdracht is belangrijk om de continuïteit van zorg te waarborgen.
'Een verpleegkundige of verzorgende overdracht is een schriftelijke eindevaluatie van het zorgproces. De zorgprofessional stelt de overdracht op bij overplaatsing van de cliënt naar een andere afdeling of zorgsetting, of naar thuiszorgmedewerkers en andere disciplines bij ontslag naar huis.
De term overdracht kent de volgende betekenissen: communicatie, het overbrengen van informatie in een boodschap van een zender naar een ontvanger. overdracht (psychologie), het projecteren van gevoelens, wensen en ervaringen op een ander.
Projectie is het toeschrijven van normen, waarden, gedrag, eigenschappen, persoonskenmerken, emoties en gevoelens aan anderen. Overdracht is het herbeleven van gevoelens en behoeften waardoor je gedrag (vaak afweermechanismen of overlevingsstrategieën) van vroeger herhaalt.
Bij overdracht kun je te maken hebben met positieve overdracht en negatieve overdracht. Bij positieve overdracht projecteert de coachee een 'reddersbeeld' op de coach. Bijvoorbeeld het beeld van de ideale vader of moeder.
De overdracht moet de continuïteit en de kwaliteit van de zorg waarborgen door dié informatie door te geven die nodig is om het zorgproces na overplaatsing voort te zetten. Bij het opstellen van een schriftelijke overdracht moet een zorgprofessional rekening houden met de kennis en kunde van de ontvanger.
Het overdrachtsdocument bevat alle afspraken die gemaakt worden. Hierbij kan gedacht worden aan zaken zoals de officiële koopprijs, verschillende specifieke afspraken die te maken hebben met de bedrijfsvoering, de betalingsstructuur en andere voorwaarden.
De Warme overdracht
Dit betekent concreet dat enkele dagen voor de ontslagdatum van een kwetsbare patiënt de verantwoordelijk verpleegkundigen van het ziekenhuis en de eerstelijnszorg, persoonlijk ('warm') contact met elkaar hebben waarbij zij de geplande overdracht van de patiënt bespreken.
De beste manier om de overdracht te garanderen is om alles op papier te zetten, schriftelijk dus. 3. Bij mondelinge overdracht kun je nog meer informatie doorgeven, maar het kost tijd om dat allemaal te bespreken als de dienst van de ene persoon is afgelopen en de dienst van een ander al is begonnen.
Waarom zijn er informatiestandaarden nodig
Als zorggegevens eenduidig worden vastgesteld en uitgewisseld, komen de juiste gegevens makkelijker bij de juiste zorgverlener terecht. Zo kunnen medicatiefouten worden voorkomen en gaat minder informatie verloren.
Het doel van een Overdrachtsplan is om heldere afspraken te maken over de voorwaarden waaraan het archief moet voldoen om tot overdracht van het archief van een organisatieonderdeel aan een afdeling Archiefbeheer te komen.
Positieve overdracht gebeurt als positieve ervaringen uit het verleden worden geprojecteerd op de therapeut. Bijvoorbeeld als de cliënt de therapeut ziet als empathisch, wijs, zorgzaam, geïnteresseerd. Dit is vaak voordelig voor het proces.
Overdracht: de cliënt draagt (onbewust) oude gevoelens over op de hulpverlener of op degene van wie de cliënt in zekere mate afhankelijk is. Als de hulpvrager het doet, noem je het overdacht. Tegenoverdracht: de hulpverlener draagt (onbewust) in zijn functie als autoriteit eigen oude (kind)gevoelens over op de cliënt.
De Transmurale Zorgbrug slaat een brug tussen professionals in ziekenhuizen en professionals in de eerstelijnszorg. Zij ondersteunt in de begeleiding van kwetsbare ouderen die na een ziekenhuisopname weer thuis komen. Door de hierbij geleverde proactieve ziekenhuiszorg en begeleiding daalt de sterfte met een kwart.
Onder verslaglegging wordt verstaan: het proces van het vastleggen van gegevens over de zorg door verpleegkundigen of verzorgenden en het resultaat van dat proces (de vastgelegde gegevens).
Bij de overdracht tekent u de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte wordt ook getekend door de verkoper en de notaris. En de hypotheekakte door uw bank en de notaris. Vaak wordt een medewerker van de notaris gemachtigd om te tekenen namens de verkoper en de bank.
De dagelijkse contactmomenten met ouders tijdens de overdracht hebben nog een belangrijke functie: je bouwt een vertrouwensband op. Nicole: 'Als jij het overdrachtsmoment gebruikt om aan de ouders te laten zien dat jij oog hebt voor hun kind, word je serieus genomen door ouders en ontstaat er een band van vertrouwen.
Door deze warme overdracht heeft de leraar informatie over de ontwikkeling van het kind en over de aanpak die geschikt is voor het kind. Dat helpt bij een goede start op de basisschool. Het overdrachtsgesprek kan samen met de ouders plaatsvinden. Belangrijk bij de warme overdracht is dat je oog hebt voor vooroordelen.
Communicatie is het overdragen van informatie op een ander of anderen waarna er een reactie van de ander wordt verwacht. Het is niet lastig om te realiseren dat het overbrengen van dezelfde informatie kan leiden tot geheel andere reacties.
Een overdrachtsakte is een akte die wordt opgemaakt door de notaris waarbij de eigendom van een huis van overgaat van de verkoper op de koper. Voordat er getekend kan worden door de notaris, koper en verkoper worden een aantal controles uitgevoerd om te bevestigen dat de akte gepasseerd kan worden.