Een ontwikkelingsgerichte benadering gaat uit van wat er reeds is en onderzoekt de mogelijkheden tot groei. Dat is een andere benadering dan het oplossen van problemen. Ontwikkelingsgericht werken waardeert wat goed gaat, laat los wat niet meer werkt en voegt toe wat nu nodig is.
Scholen voor ontwikkelingsgericht onderwijs stimuleren leerlingen om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dat doen ze door te werken in betekenisvolle thema's. Het doel is dat leerlingen hun persoonlijkheid in brede zin kunnen ontwikkelen.
Ontwikkelingsgericht onderwijs is dus zeker geen individueel onderwijs. Ontwikkelingsgericht onderwijs wordt gestuurd door ontwikkelingspatronen, behoeften, motivatie en tempo van kinderen en leerlingen. Iedereen heeft de potentie in zich om zichzelf te ontwikkelen en dit kan leiden tot processen van autonoom leren.
Bij Ontwikkelingsgericht begeleiden gaat het om het bevorderen van autonomie in concrete ontwikkelingskansen, dan wel het versterken van de vaardigheden voor het leven van alledag, waaronder de sociaal-emotionele mogelijkheden. Dit gebeurt concreet in het bieden van een brug (mediator-functie) tussen kind en wereld.
Er wordt gekeken naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijken de medewerkers naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.
Vve-programma's zijn gericht op stimulering van de brede ontwikkeling, omdat ontwikkelingsgebieden met elkaar samenhangen en elkaar onderling beïnvloeden. Kinderen worden ondersteund in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en uitgedaagd op het gebied van motoriek, taal en kennis van de wereld.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling.
Creativiteit ontwikkelen door middel van diverse kunst- en knutselactiviteiten. Sport en spel activiteiten. (Voor)lezen ter bevordering van taalontwikkeling, woordenschat, concentratie, fantasie en luistervaardigheid.
Ontwikkelingsgerichte doelen gaan over HOE je er in staat en HOE je iets doet. Bijvoorbeeld: niet DAT je een vergadering houdt, maar HOE (bijvoorbeeld met enthousiasme) je accepteert experimenten van je team en leert hen betere methoden.
De ontwikkeling van het kind staat centraal in de kinderopvang. Het gaat daarbij om brede ontwikkeling met aandacht voor sociale activiteiten als samen spelen, samenwerken en leren van en met elkaar. Deze aanpak helpt kinderen bij een goede start in het basisonderwijs en de samenleving.
Bij ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) is het van belang dat kinderen uitstijgen boven hun huidige niveau, naar de zone van naaste ontwikkeling. Het belangrijkste principe is de zone van naaste ontwikkeling. Het kind ontdekt vanuit zijn eigen ontwikkeling wat op het randje van zijn kunnen en nog niet kunnen ligt.
Ontwikkelingsmateriaal wordt gezien als een hulpmiddel om het ontwikkelingsproces van kinderen optimaal te beïnvloeden. Het materiaal heeft een bepaalde noodzaak. Het kind ontwikkelt zich als het actief en handelend bezig is. Met het materiaal kan het kind zelfstandig aan de slag gaan.
Ontwikkelingsgericht opvoeden vraagt dat jij gelooft in je kind en het onvoorwaardelijk lief hebt. Vanuit zo'n accepterende relatie kun je jouw kind goed begrijpen en helpen met uitdagende ontwikkelingsstappen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een speciale training volgen.
De ontwikkelingsgerichte coach
Je ziet mogelijkheden in plaats van problemen en oplossingen. Je perkt niet in, maar schept openheid. Dan help je mensen bewustzijn te vinden om zich echt, als complete persoon, te ontwikkelen. Zo kom je tot zingeving en levensvreugde.
Ontwikkelingsgericht vermogen:
U bent gericht op kennisontwikkeling, professionalisering van uzelf en de beroepsgroep.
Ontwikkelingsgericht Beoordelen definiëren we als volgt: Ontwikkelingsgericht beoordelen is de samenspraak tussen een student en zijn onderwijsbegeleider waarbij deze laatste gebruik maakt van ijkpunten en feedback om de studenten in een zone van naaste ontwikkeling te brengen.
Stimuleer de ontwikkeling door te zorgen voor een uitdagende en betekenisvolle omgeving, het spelen van leuke spelletjes, het doen van leuke activiteiten en uitstapjes en het aanbieden van geschikt speelgoed.
Ontwikkelingsfases van kind
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Maar in grote lijnen maken kinderen wel allemaal dezelfde stappen door in hun ontwikkeling. Die ontwikkeling is in te delen in 11 fases.
Beginnen met voorlezen
De eend zegt kwak, kwak, kwak. ' Door herhalingen leren kinderen welk woord bij het plaatje hoort. Door het woord in een kort zinnetje te gebruiken, ontwikkelt je kind gevoel voor grammatica. En door er iets meer bij te vertellen, help je je kind zijn woordenschat en woordkennis te vergroten.